Testy zderzeniowe Euro NCAP są ważnym elementem procedury testowej samochodów, ale przygotowywane przez NCAP badania ekologiczności pojazdów, Green NCAP, prezentują się kuriozalnie. Organizacja „nie zauważa” Tesli, testuje natomiast samochód, który właściwie nie istnieje na rynku. I zachwala silniki spalinowe koncernu Volkswagena.

Badanie Green NCAP 2021. Zwycięża Volkswagen ID.3, „wyróżnia się” TDI

Zanim przejdziemy do omówienia niektórych wyników, przedstawmy ranking dla roku 2021. Z ocen cząstkowych wynika, że wygrywa go Volkswagen ID.3 (5 na 5 gwiazdek), ale ten urodzony lider został ulokowany na drugiej pozycji i nie kłuje aż tak w oczy. Na pierwszym miejscu znalazł się samochód, który jest praktycznie nie do kupienia i którego, siłą rzeczy, nikt nie kupuje – wodorowy Hyundai Nexo (również 5 gwiazdek):

Ranking Green NCAP, fragment obejmujący pierwsze 7 modeli (c) Green NCAP

Świetnie wypada również Toyota Prius Plug-in i Kia Niro Plug-in (hybrydy ładowane z gniazdka), a tuż za nimi lokuje się Skoda Octavia z silnikiem 2.0 TDI (samochód spalinowy). Z tłumu ma „się wyróżniać” również inny model koncernu Volkswagena, Golf 1.5 TFSI. Ogólnie auta Grupy VW błyszczą, gdy chodzi o wskaźnik „Czyste powietrze” (ang. Clean air), nierówną walkę z nimi wśród modeli spalinowych podejmują tylko hybrydowe Toyoty.

W tegorocznym zestawieniu nie istnieją żadne niewygodne modele. Nie ma ani Tesli, ani Opla z Corsą-e, ani w ogóle żadnych innych samochodów elektrycznych oprócz Volkswagena ID.3. I to mimo faktu, że Renault Zoe, Tesla Model 3 i Volkswagen ID.3 to trzy najchętniej kupowane samochody elektryczne na naszym kontynencie w 2020 roku. W tej właśnie kolejności.

Renault Zoe ZE 50, owszem, pojawia się w zeszłorocznym badaniu, ale tylko w jednym, niesztandarowym wariancie R110.

To nie koniec absurdów. Procedura testowa nie uwzględnia w ogóle procesu uzyskania i dostarczenia paliw. Zakłada się więc, że wodór magicznie materializuje się w zbiorniku Hyundaia Nexo. Mimo tych cudów auto ma efektywność energetyczną (ang. Energy Efficiency) na poziomie starych hybryd – i niższą niż Skoda Octavia TDI.

Mitsubishi Outlander PHEV (hybryda plug-in) wypada równie źle, jak Volvo XC60 B4 (mHEV) – obydwa modele zdobywają tylko dwie gwiazdki. Volvo chyba poległo w testach emisji (=spalania), bo uzyskało 0 punktów na 10 możliwych, co jest najgorszym wynikiem w rankingu.

Badanie Green NCAP finansowane jest ze środków Unii Europejskiej, współtworzy je m.in. niemiecki ADAC. Całe zestawienie można obejrzeć TUTAJ.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: