Tuż po Giga Rodeo, imprezie inaugurującej działalność teksańskiej fabryki Tesli, wyszło na jaw, że producent proponował pracownikom Teslę Model Y niedostępną w konfiguratorze: tajemniczy Model Y AWD. Teraz firma kieruje podobne zapytanie do ludzi z okolic Austin, gdzie fabryka jest zlokalizowana. Następny będzie pewnie Teksas, a w końcu wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych i Kanady.

„Tesla Model Y do odbioru za kilka tygodni”! Oczywiście nie w Europie. Jeszcze

W komunikacji, która trafia do potencjalnych nabywców auta, crossover nazywany jest Model Y All-Wheel Drive (AWD) lub też Tesla Model Y Standard Range AWD, w skrócie Tesla Model Y SR AWD. Samochód wyceniono na tyle, ile wcześniej, czyli 59 990 dolarów, wiadomo już też, że przyspiesza do 60 mph (97 km/h) w 5 sekund i oferuje 279 mil / 449 kilometrów zasięgu. W Polsce identyczny wariant powinien kosztować 299 990 złotych, sęk w tym, że Giga Berlin (Niemcy) na razie nie produkuje ogniw.

Modelu Y AWD nadal nie ma w amerykańskim konfiguratorze, więc na aktualizację zamówienia mogą zdecydować się tylko ci, którzy otrzymali zaproszenie do tej operacji. Można się domyślić, że w miarę wzrostu wydajności Giga Texas, krąg zachęcanych do tańszej wersji crossovera będzie rozszerzany, obejmie stopniowo Teksas, może dotrze do Kalifornii, a może pozostanie wyłącznie we wschodnich stanach USA, bo właśnie ten rejon ma obsługiwać teksańska fabryka producenta.

W odróżnieniu od wariantów produkowanych dłużej, Tesla Model Y AWD ma dwa odlewy (przód-tył) oraz baterię strukturalną z ogniwami 4680. Jej zasięg jest o 15,5 procent niższy niż edycji LR z ogniwami 2170 (279 mil/449 km vs 330 mil/531 km) i o 14,3 procent wyższy niż Modelu Y RWD (244 mile/393 km). Dodajmy, że ta ostatnia wersja, choć nosi oznaczenie rocznikowe (2022) również nie jest dostępna w amerykańskim konfiguratorze – widać ją tylko na stronie Agencji Ochrony Środowiska (EPA).

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: powyższe procenty podajemy dla 19-calowych felg. Nie wiemy jednak, czy przy Modelu Y AWD 279 mil to wartość dla felg 19-, czy może 20-calowych. To o tyle istotne, że w konfiguratorze samochodu jesteśmy witani wartościami dla felg 20-calowych, nawet jeśli auto wyświetla się z felgami mniejszymi.

Zdjęcie otwierające: Giga Texas i wyprodukowane przez fabrykę samochody czekające na transport (na jasnej powierzchni parkingu). Zakłady rozkręcają się dość wolno, liczba aut przyrasta stopniowo, nie jest tak, że powierzchnia parkingu wypełnia się i oczyszcza każdego dnia (c) Jeff Roberts / Twitter

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: