Wygląda na to, że właśnie obserwujemy koniec pewnego samochodu elektrycznego. Nie chińskiego, nie ze startupu, lecz pochodzącego od doświadczonego, istniejącego od dziesięcioleci producenta. General Motors właśnie zaleciło pewnym właścicielom Boltów by parkowali je 50 stóp / 15,2 metra od innych aut.
Masz Chevroleta Bolta? Bądź w kontakcie z GM
W internecie pojawiały się już zdjęcia z parkingów, przy wjeździe na które umieszczono tabliczkę o zakazie wjazdu Chevroletów Boltów. General Motors częściowo potwierdzało obawy właścicieli sugerując, żeby tuż po ładowaniu wyprowadzali samochód z garażu. W domyśle: żeby nie ryzykować pożaru domu, gdy auto stanie w płomieniach.
Teraz producent dolał oliwy do ogniwa. Jak informuje CNBC, GM sugeruje niektórym nabywcom, żeby nie parkowali w odległości mniejszej niż 50 stóp, 15,2 metra do innych pojazdów. Przy publicznych parkingach i centrach handlowych firma zaleca wykorzystywanie ostatniego, niezadaszonego piętra lub po prostu przestrzeni na wolnym powietrzu. Kto mieszka w mieście lub korzysta z miejskiej infrastruktury, wie, że zalecenie tego rodzaju będzie raczej trudne do zrealizowania.
Akcja przywoławcza Chevroletów Boltów i Boltów EUV wystartowała po pożarach co najmniej 12 egzemplarzy aut, ma objąć w sumie ponad 140 000 samochodów. Producent szacuje jej koszty na 1,8 miliarda dolarów (równowartość 6,9 miliarda złotych), chce odzyskać pieniądze od dostawcy ogniw, firmy LG. Według General Motors (samo)zapłony samochodów to efekt „dwóch wad produkcyjnych”, m.in. pofałdowanego separatora, który z czasem może spowodować zetknięcie się dwóch elektrod, co może prowadzić do wyzwolenia dużych ilości energii.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: choć zalecenie dotyczy tylko określonej, ograniczonej grupy właścicieli Boltów, nie brzmi to dobrze. Nieuzasadniony strach przed samochodami elektrycznymi może się bowiem rozlać na całą branżę. Sytuacja General Motors jest wyjątkowo delikatna, ponieważ nowa platforma aut elektrycznych producenta, Ultium, powstała we współpracy właśnie z LG. Idą za nią nie tylko nowe ogniwa, ale też gigantyczne inwestycje w fabryki i nowe linie modelowe samochodów.
Na razie nie słychać o podobnych problemach samochodów wykorzystujących ogniwa LG Chem/LG Energy Solution wytwarzane w polskiej fabryce firmy.