Geely Auto to jeden z chińskich producentów samochodów należący obok Volvo, Zeekra czy Polestara do koncernu Zhejiang Geely Holding Group. Auta tej marki będą w Polsce dystrybuowane przez bliskowschodni Jameel Motors (źródło), który zaledwie miesiąc temu ogłosił chęć sprzedaży modeli innej chińskiej firmy, GAC Motor. Jako pierwszy trafi na polski rynek Geely EX5, w Państwie Środka sprzedawany jako Geely Galaxy E5.

Geely EX5: specyfikacja, spodziewane ceny i wszystko, co wiemy

Geely EX5 produkowany jest od zaledwie roku, rozmiarowo lokuje się na przełomie segmentów C- i D-SUV /wymiary: 4,615 m długości, 2,75 m rozstawu osi/, producent kwalifikuje go jako kompakt, więc i my będziemy szli tą drogą, ponieważ samochód całkiem nieźle pasuje choćby do Volkswagena ID.4 /wymiary: 4,58 m długości, 2,77 m rozstawu osi/. W Chinach jest to model miejsko-podmiejski, „auto do wszystkiego”, bo oferowany jest z bateriami o pojemności 49,5, ewentualnie 60,2 kWh.

Sama bateria jest ciekawa, ponieważ powstała na ogniwach LFP stworzonych przez Geely i noszących marketingową nazwę Aegis Short Blade, gdzie angielskie aegis to polska egida, tarcza Zeusa. Z kolei short blade oznacza krótkie ogniwa typu blade (ostrze, klinga), wąskie prostopadłościenne ogniwa o długości dobranej w taki sposób, żeby wypełniały mniej więcej połowę baterii. Samochód oferowany jest w tylko jednym wariancie napędowym, z silnikiem o mocy 160 kW/218 KM napędzającym przednie koła.

Model przeszedł już w Europie testy zderzeniowe, w Europie otrzymał 5 na 5 gwiazdek możliwych, jest więc kolejnym zadającym kłam tezie o „niebezpiecznych chińskich samochodach”. Przyspieszenie 0-100 km/h Geely EX5 trwa 6,9 sekundy, producent chwali się systemem multimedialnym pod kontrolą Flyme Auto, oprogramowania rozwijanego we współpracy z Meizu, czyli firmą należącą do Geely Holding. Uzupełnia je Flyme Sound, nagłośnienie również opracowane we współpracy z Meizu. Jednak na recenzentach największe wrażenie zrobiła chińska cena Geely EX5, która przy mniejszej baterii zaczyna się od 109 800 juanów, równowartości 57 400 złotych.

Przy większej baterii jest to kwota startująca od 125 800 juanów, równowartość 65 800 złotych. Nawet przy zasadzie 1:2, czyli przekładającej ceny z Chin tak, jak robią to lokalni dystrybutorzy (Inchcape, Krotoski), oznaczałoby to 126 000 złotych za przestronnego crossovera pogranicza segmentów C i D. Tymczasem dziś za tę kwotę można kupić Hyundaia Instera (segment A) lub słabo wyposażonego Renault 5 (również segment A).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: