Prezentacja niewielkiej serii samochodów FSO Syrena w Kutnie S.A. odbyła się 21 lipca, informację prasową na jej temat rozesłano 24 lipca, czyli w okresie, gdy ElectroMobility Poland zaczęło podgrzewać atmosferę przed Polskim Samochodem Elektrycznym. Oto elektryczna Syrena z Kutna, której właściciel nie ma prawa do używania marki „Syrena” – dlatego samochód nosi nazwę Vosco S106 EV.
Kolejny Polski Samochód Elektryczny, tym razem opracowywany przez prywatną firmę
Spis treści
FSO Syrena w Kutnie S.A. i ElectroMobility Poland to dwa zupełnie różne podmioty, które biorą udział w tym samym wyścigu: chcą wprowadzić na rynek Polski Samochód Elektryczny. Wygląda na to, że na razie FSO Syrena w Kutnie prowadzi. Firma przeprowadziła prezentację niewielkiej serii aut, planuje uzyskanie homologacji do końca 2020 roku i uruchomienie produkcji w roku 2021.
Oto Vosco S106 EV, elektryk segmentu B:
ElectroMobility Poland ma tylko dwa prototypy demonstracyjne, a produkcję zapowiada na rok 2023.
Pojazd wyprodukowany przez FSO Syrena w Kutnie S.A. – to cała nazwa firmy – dysponuje baterią o pojemności 31,5 kWh oraz silnikiem o mocy 115 kW (156 KM). Jednak jak niemal każdy silnik elektryczny może zostać podkręcony. Tutaj odbywa się to przez włączenie trybu „Sport”, w którym maksymalna moc rośnie do 175 kW (238 KM).
Producent deklaruje zasięg Vosco S106EV na „ponad 200 km na jednym ładowaniu„, ale do tej wartości należy podchodzić z lekkim dystansem, chyba że wspomniane „31,5 kWh” to użyteczna pojemność akumulatorów. Na szczęście firma obiecuje dalsze prace i „do 250 kilometrów” jeszcze w tym roku. To już byłyby wartości zbliżone do Nissana Leafa II (243 km realnie, 270 jedn. WLTP).
FSO Syrena w Kutnie S.A. chwali się, że opracowano nową stylistykę samochodu, która pojawi się w Vosco S106 EV2. Jest ona zasługą Damiana Wolińskiego, jednego z laureatów konkursu ElectroMobility Poland. Nowy ma być też system multimedialny prezentowany na ekranie o przekątnej 9 cali oraz interfejs użytkownika (Instrumental Cluster) widoczny na licznikach.
W tej chwili elektryczne Syreny / Vosco S106 EV testowane są na torze testowym i w normalnym ruchu. Jeszcze w tym roku producent chce się ubiegać o uzyskanie homologacji, co ma nie być takie proste, bo jest to zagadnienie nowe dla polskich urzędów. Produkcja seryjna powinna się rozpocząć w 2021 roku, będzie to montaż mieszany (gniazdowy) obsługiwany przez ludzi.
Na platformie samochodu może powstać nie tylko auto osobowe segmentu B – jak Vosco S106 EV – ale również pickup:
Wytwarzanie pojazdu ma być tylko częściowo zbliżone do montażu liniowego, co natychmiast nasuwa pytania o koszt produkcji i możliwość skalowania (przyspieszenia) procesu w wypadku dużego zainteresowania samochodem.
Oprócz kolorowej serii Vosco S106 EV, firma pokazała też bardzo ciekawy koncept limuzyny fastback. Miałaby ona czerpać z Poloneza, nawiązywać do niego linią i… właściwie to wszystko, co wiadomo:
Oto cała prezentacja:
Wszystkie ilustracje i zdjęcia: (c) FSO Syrena w Kutnie S.A., projekty Vosco S106 EV2 (c) Dawid Woliński / FSO Syrena w Kutnie S.A.