Kolejne z serii „całkowicie przełomowych”, (Nadzorowane) FSD / FSD (Supervised) w wersji 13, trafia do pierwszych właścicieli Tesli w Stanach Zjednoczonych wraz z software 2024.39.10. Ten wariant ma szansę przeistoczyć się w (NIEnadzorowane) FSD / FSD (Unsupervised), bo FSD v13 prowadziło Robotaxi podczas prezentacji Tesla Robotaxi. Wariant (Unsupervised) może zostać pierwszym systemem jazdy autonomicznej czwartego poziomu (SAE Level 4), który zostanie wdrożony na masową skalę.
FSD v13.2 u pierwszych kierowców. Duża aktualizacja
Ashok Elluswamy, szef działu rozwijającego Autopilota i FSD w Tesli, zamieścił na Iksie opis nowej wersji i chyba najciekawszym elementem aktualizacji jest umiejętność samodzielnego wyjazdu z miejsca parkingowego oraz zdolność do zaparkowania, w tym także do cofania. Przez wiele lat FSD jeździło wyłącznie do przodu, nawet jeśli najbardziej oczywistym zachowaniem było wycofanie się i szybki nawrót. Słabo radziło też sobie z zajmowaniem miejsc parkingowych, problem rozwiązano w okolicy czerwca 2024 roku.
v13.2 has started rolling out to limited external customers. pic.twitter.com/DToKHQsWN5
— Ashok Elluswamy (@aelluswamy) November 30, 2024
Najnowsza platforma sprzętowa, HW4 / Tesla AI4 [nazwa została niedawno zmieniona – red.] pobiera obraz z kamer w pełnej rozdzielczości z częstotliwością 36 klatek na sekundę. Daje to możliwość oglądania i analizowania świata zewnętrznego co metr nawet przy 129,6 km/h. Dla porównania: jeszcze w minionej dekadzie zarówno Autopilot Tesli, jak autopiloty innych producentów, były w stanie przetwarzać do około 1,5-2 klatek na sekundę, czyli przy wspomnianych 129,6 km/h jechały „z zamkniętymi oczami” przez 24 metry, następnie na chwilę je otwierały i znowu „zamykały im się oczy”. Elektronika nie była w stanie szybciej przetwarzać sygnałów.
FSD v13 powinno działać niemal dwukrotnie szybciej niż poprzednia generacja, płynnie przelicza trasę w przypadku zamkniętych odcinków dróg (zerknij też TUTAJ). Wkrótce ma nasłuchiwać na obecność pojazdów uprzywilejowanych (dotychczas: patrzyło) i nauczyć się parkować w punktach docelowych, w tym w garażach. To właśnie ta wersja powinna zyskać autonomię, samodzielnie przewieźć nas z punktu A do punktu B, i może stać się pierwszym komercyjnie dostępnym systemem jazdy autonomicznej.
FSD v13 prowadziło Cybercaby i Tesle Model Y przy oficjalnej prezentacji Robotaxi, same Cybercaby mają trafić do oferty „do 2027 roku”. System jeździ tak, więcej nagrań znajduje się na koncie Chucka Cooka na Iksie (warto obserwować TUTAJ). Mniej więcej w połowie filmu jest automatyczne zawracanie, FSD v13 wykonuje je błyskawicznie:
Here is highlight clip #4 from my FSD Supervised v13.2 Daytime First Impressions Drive with AJ @OGMarsLife. Enjoy the clips! @Tesla_AI pic.twitter.com/6X0g7vWN7K
— Chuck Cook (@chazman) December 1, 2024