Do niedawna w mediach Państwa Środka systemy jazdy (pół)autonomicznej Huawei określane były mianem najlepszych i najbardziej zaawansowanych. Pewien Chińczyk postanowił porównać oprogramowanie Huawei i FSD Tesli na krętej górskiej drodze. Różnice są kolosalne, Tesla po prostu rozważnie jedzie, nie potrafi tylko wyprzedzić jednośladów. Z kolei system Huawei regularnie alarmuje kierowcę, domaga się jego interwencji, jeździ po kamieniach, niebezpiecznie zbliża się do krawędzi drogi, rowów melioracyjnych, skał.
„Inteligentny system wsparcia kierowcy FSD” Tesli i oprogramowanie Huawei na tej samej drodze
Przejazd po tej samej drodze można obejrzeć na nagraniu poniżej. Napisy są po chińsku, natomiast ktoś zdecydował się na przetłumaczenie wypowiedzi i dubbing nagrania – wersję oryginalną zamieszczamy jako drugą. Pierwsze ujęcie pochodzi z systemu Huawei, później jedzie FSD Tesli, które zresztą w Chinach zachowało akronim „FSD”, ale zgodnie z obowiązującymi przepisami informuje wprost, ze jest tylko asystentem człowieka-kierowcy
Tesla FSD vs Huawei ADAS in China (dubbed in English) pic.twitter.com/PwjzkqCiPx
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) February 27, 2025
Hi guys, let’s take a look at how FSD and Huawei’s autonomous driving system perform on the same mountain road in China. FSD earned praise from Huawei car owners. The first half of the video shows FSD, while the second half shows Huawei’s autonomous driving system.
Hi… pic.twitter.com/qlM7Rsc9ZL
— 𝐶ℎ𝑎𝑟𝑙𝑒𝑠 (@CharlesWBoy) February 27, 2025
Największym i właściwie jedynym zarzutem, który można sformułować względem FSD, to konieczność „szturchnięcia go” pedałem przyspieszenia. Na drodze bez oznaczeń auto nie chce wyprzedzać jednośladów, snuje się za nimi z szybkością dwudziestu kilku kilometrów na godzinę. Jednak wciśnięcie pedału przyspieszenia sprawia, że Tesla gładko wyprzedza innego uczestnika ruchu bez deaktywacji FSD. Przy odrobinie samozaparcia można sformułować też drugi zarzut: zignorowanie linii ciągłej (sam początek) oraz traktowanie poprzecznych garbów jak linii ciągłych (początek, zarzut niepewny).
Jeśli chodzi o uszkodzenia nawierzchni, auto wydaje się wręcz przesadnie zachowawcze: omija ciemne plamy kałuż jako dziury w drodze.
Drugim samochodem na tej samej trasie jest Huawei Aito M9 wyposażony od 2024 roku w najnowszy system Huawei ADS 3.0. Chińskie media wielokrotnie określały go mianem „najbardziej zaawansowanego w Chinach”, gwoli sprawiedliwości dodajmy wszak, że Huawei opowiadało o zaletach swojego ADS w kontekście miast. Sztuczna inteligencja napędzająca system miała doskonale sprawdzać się na ulicach metropolii, producent nie wspominał o krętych górskich drogach. Aito M9 radzi sobie z prostymi odcinkami, gdzie jedzie szybciej niż FSD Tesli, i zawodzi na najprostszych skrzyżowaniach:
Obydwa systemy są systemami poziomu 2+. Aspirują do poziomu trzeciego, jednak mogą wymagać od kierowcy natychmiastowej reakcji. Przy SAE Level 3 kierowca otrzymałby kilka sekund na reakcję.