Francuski rząd ogłosił, że 30 września 2025 roku wraca mechanizm leasingu socjalnego dla aut elektrycznych. To system wsparcia dla osób, których nie stać na zakup elektryka, ale które muszą korzystać z samochodu, by docierać do pracy. W ramach programu zarezerwowano 370 milionów euro, równowartość 1,57 miliarda złotych, czyli niemal dokładnie tyle, ile wynosi budżet programu dopłat NFOŚiGW NaszEauto.
Socjalny leasing aut elektrycznych – dobry pomysł?
Do skorzystania z leasingu socjalnego uprawnione będą gospodarstwa domowe z niskimi dochodami. Limit to 15 400 euro (65 500 zł) na osobę. Oprócz tego istotny będzie fakt uzależnienia od własnego samochodu w celu dojazdu do miejsca zatrudnienia. Co najmniej 10 procent całego dofinansowanego taboru ma się pojawić w gminach ze strefami niskiej emisji, czyli tam, gdzie jakość powietrza wymaga poprawy (źródło). W Polsce byłyby to więc tzw. miejscowości wypoczynkowe w okolicach gór, ale też metropolie i ich okolice.
Leasing opiera się na rządowym wsparciu przy długoterminowym, co najmniej trzyletnim najmie auta. Maksymalna kwota dopłaty do jednego samochodu to 7 000 euro (29 800 zł), właściwie tak samo, jak w Polsce, i są to pieniądze przeznaczone na pierwszą, główną wpłatę. Użyczający pojazdów będą zobowiązani do skonfigurowania finansowania w taki sposób, by miesięczny abonament nie przekraczał 140 euro (600 zł), a suma wszystkich opłat musi być niższa niż 200 euro miesięcznie (850 zł).
Aktualnie trwa nabór zainteresowanych leasingodawców, którzy wezmą na siebie ciężar zakupu i użyczania samochodów obywatelom. Po okresie trzech lat auta będą mogły wrócić na wolny rynek. Będziemy mieli więc do czynienia z falami przystępnych cenowo i stosunkowo nowych elektryków w roku 2027 (koniec pierwszej fali leasingu socjalnego), 2028 (początek końca drugiej fali) oraz 2030 roku (niemiecki leasing socjalny). W Polsce taka fala spodziewana jest w latach 2025/26 (Mój Elektryk), a większa liczba modeli pojawi się w 2027/28 roku (NaszEauto).

Peugeot E-3008 na Paris Motor Show 2024 (c) SCchannelBG / YouTube