Toczący się w Aliansie Renault-Nissan-Mitsubishi rozwód między dwoma dużymi producentami spowodował, że Mitsubishi znalazło się w kropce. Nie może już być pewne, że wykorzysta rozwiązania Renault do produkcji samochodów, a i kondycja Nissana nie napawa optymizmem. Firma znalazła pomocną dłoń na Tajwanie, znany z produkcji iPhonów Foxconn ma stworzyć dla Mitsubishi elektryka, który trafi na rynek australijski i nowozelandzki już za kilkanaście miesięcy, w drugiej połowie 2026 roku.
Nadchodzi Foxtsubishi?
Jak przypominaliśmy całkiem niedawno, Foxconn już dobre kilka lat temu stworzył i zaprezentował własne platformy do produkcji aut elektrycznych. Był też gotowy wytwarzać na nich auta, gdyby tylko pojawił się ktoś zainteresowany ich użyciem. Plotkowano o Apple, później sugerowano Nissana, ale ostatecznie do niczego nie doszło. Teraz firma oficjalnie zawiązała porozumienie (list intencyjny) z Mitsubishi. Samochody mają zostać zaprojektowane przez firmę-córkę Foxconna, czyli Foxtron.
Wytwarzaniem pojazdów zajmie się tajwański Yulon, przy czym auta mają wyjeżdżać z fabryki w Tajlandii, co ma szereg zalet ze strategicznego punktu widzenia. Biorąc pod uwagę sprzedaż Mitsubishi na świecie, spodziewajmy się premier tam, gdzie marka jest najmocniejsza, czyli w krajach ASEAN oraz rozszerzenia ASEAN Plus Six. Zacznie się od Australii i Nowej Zelandii, później może przyjść czas na Tajlandię, Indonezję, może Indie. Macierzysta Japonia nie spieszy się z elektrykami, Chiny mogą nie zechcieć produktów z Tajwanu, natomiast Mitsubishi może całkiem nieźle pójść w Ameryce Północnej czy Europie [domysły redakcji Elektrowozu].

Foxtron Model V, czyli elektryczny pickup. Mitsubishi w Australii jest mocno kojarzone z pickupami właśnie (c) Foxtron / Foxconn
Szczegółowe parametry samochodu nie są znane, ale jeśli dostawcą rozwiązań będzie Foxtron, bazą powinna zostać Smart Open Electric Vehicle Platform (SOEVP). Mitsubishi sprzedaje w Australii pickupy oraz modele zabudowane, od średniej wielkości SUV-ów (Pajero Sport, D-SUV) do małych crossoverów (ASX, B-SUV). Foxtron może dostarczyć firmie auta w tych samych segmentach (Model V, Model C, Model B) lub też uzupełnić gamę (Model A, początek segmentu C) – wszystko zależy od ostatecznej strategii producenta.