Ford zapowiedział, że elektryczny Mustang Mach-E zostanie wyposażony w technologię wsparcia kierowcy, która pozwoli mu na zdjęcie rąk z kierownicy: Ford Co-Pilot 360 2.0. Jednak będzie ona dostępna dopiero w trzecim kwartale 2021 roku, czyli ponad pół roku od momentu rozpoczęcia dostaw elektryka.
Technologie jazdy półautonomicznej w coraz większej liczbie samochodów
Mechanizm Ford Co-Pilot 360 2.0 z opcją „Hands-Free” będzie wykorzystywał kamerę działającą w bliskiej podczerwieni patrzącą na kierowcę i monitorującą jego zaangażowanie w jazdę. Zapewne po to, by człowiek był przygotowany do przejęcia kontroli nad autem. To oznacza, że mamy do czynienia z systemem jazdy autonomicznej poziomu 2, w której nie ma jeszcze mowy o samodzielności.
> Pakiet Jazdy w Pełni Autonomicznej (FSD) w Teslach droższy od 1 lipca. „Wart ponad 100 tys. dolarów”
Dla porównania: Autopilot Tesli określany jest mianem systemu poziomu „prawie-3” albo „2,5”. Oczywiście na obecnym etapie (zapowiedzi u Forda vs działający system w Tesli) trudno ocenić, czy obydwa mechanizmy będą oferowały podobny poziom funkcjonalności. Chociaż Ford już dziś usiłuje nas przekonać, że jego rozwiązanie jest lepsze:
Z punktu widzenia potencjalnych nabywców Forda Mustanga Mach-E istotny jest fakt, że podczas zakupu konieczny będzie wybór opcji Active Drive Assist (ADAS, pol. Aktywne Wspomaganie Jazdy). To zestaw czujników i kamer niezbędny do działania Co-Pilota 360 2.0. Natomiast aktualizacja oprogramowania, jak wspomnieliśmy, pojawi się dopiero w trzecim kwartale 2021 roku i będzie instalowana albo zdalnie, albo też podczas wizyty w serwisie.
To nie wszystko. Tryb „Hands-Free” dostępny będzie na około 160 tysiącach kilometrów dróg szybkiego ruchu w Stanach Zjednoczonych. Zapewne będą to drogi uprzednio zbadane i zmapowane, by samochód nie został czymś zaskoczony.
Podobne rozwiązanie zapowiadało w 2017 roku Audi w A8, ale plany się rozmyły. Co jeszcze ciekawsze, Audi e-tron Sportback miało zaoferować jazdę autonomiczną 4. poziomu („myśli poza drogą”):
> Nowe Audi A8 (2018) z autonomiczną jazdą 3. poziomu do 60 km/h