Ford bada możliwość spalania wodoru w silnikach spalinowych, wyśledził portal Muscle Cars & Trucks. Firma sprawdza możliwość połączenia turbodoładowania i zastosowania wybitnie ubogiej mieszkanki wodoru z tlenem (powietrzem). Nad zbliżonym rozwiązaniem pracuje też Toyota, która spala wodór w przystosowanym silniku benzynowym Yarisa GR.
Wodorowy silnik Forda, żeby cylindry żyły długo, żeby konieczne były wymiany oleju, żeby …?
Z relacji MC&T dowiadujemy się, że Ford chce opatentować takie sterowanie spalaniem (wybuchem) wodoru, żeby silnik mógł funkcjonować w szerokim zakresie stosunku paliwa do powietrza, który ma być odpowiedzią na aktualne zapotrzebowanie na moc. W regulowaniu pracy ma brać udział układ recyrkulacji spalin (zawór EGR), mechanizm zmiennych faz rozrządu, w opisie pojawiają się też „dwa niezależne skoki zaworu dolotowego w trakcie jednego cyklu pracy”.
Firma testuje spalanie ubogiej mieszanki, w której na jedną cząsteczkę wodoru przypada co najmniej dwa razy za dużo cząsteczek tlenu (lambda większe niż 2.0). Testowano już silniki z lambdą wynoszącą niemalże 3.0 (stosunek 100:1), co obniżało zużycie paliwa, ale wymagało podnoszenia ciśnienia w cylindrach z użyciem turbosprężarek. Zaletą wodoru w stosunku do benzyny jest niska podatność na samozapłon po sprężeniu (=spalanie stukowe) oraz o co najmniej rząd wielkości większa szybkość wybuchu paliwa.
MC&T, który szczegółowo przeanalizował patent Forda, twierdzi, że przy bezpośrednim wtrysku wodoru gaz w trakcie spalania jest w stanie dostarczyć o 15 procent więcej mocy niż benzyna. Mieszanka będzie uboga, gdy kierowca zechce po prostu utrzymać szybkość. A gdy pojawi się zapotrzebowanie na moc, elektronika zadba o wstrzykiwanie do cylindrów większej ilości wodoru.
Producent rozważa zastosowanie swojego silnika w napędach hybrydowych. Wodór mógłby być zatem paliwem zasilającym generator prądu ładujący baterię, a napędzaniem kół zajęłyby się elastyczniejsze i łatwiejsze w zarządzaniu silniki elektryczne.
Warto poczytać: Could a future Mustang run on hydrogen?
Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, port tankowania wodoru w Hyundaiu Nexo. Zwróć uwagę na termin przydatności do użycia zbiornika na wodór. Samochód pochodzi z 2021 lub 2022 roku.