Solidnie rosną ceny Forda Mustanga Mach-E (2023). Najtańszy wariant z napędem na tył i mniejszą baterią o pojemności 70 (75) kWh startuje od 263 000 zamiast dotychczasowych 216 120 złotych, co oznacza podwyżkę o 21,7 procent, 46 880 złotych. Mówimy o samochodzie, który przynajmniej w teorii powinien być konkurentem Tesli Model 3 RWD oraz niedostępnej na naszym rynku Tesli Model Y SR.
Wyższe ceny Forda Mustanga Mach-E (2023)
W momencie, gdy powstaje ten artykuł, oficjalny cennik Forda Mustanga Mach-E dla rocznika modelowego (2023) nie jest jeszcze dostępny. W dziale prasowym Forda nie uzyskaliśmy informacji, kiedy zostanie opublikowany – spodziewamy się, że dziś, najpóźniej jutro. Dobre jest to, że nowe ceny samochodów wyskakują w różnych miejscach witryny, choć nie zawsze wiadomo, których modeli one dotyczą. Na szczęście znają je też dealerzy. Oto one [wstępne informacje Elektrowozu]:
- Ford Mustang Mach-E RWD 70 (75) kWh: 216 120 -> 263 000 zł, +46 880 zł, +21,7 procent,
- Ford Mustang Mach-E RWD 91 (98) kWh: 247 470 -> 292 000 zł, +44 530 zł, +18 procent,
- Ford Mustang Mach-E AWD 70 (75) kWh: 249 560 -> 286 000 zł, +36 440 zł, +14,6 procent,
- Ford Mustang Mach-E AWD 91 (98) kWh: 286 310 -> 333 000 zł, +46 690 zł, +16,3 procent
- Ford Mustang Mach-E GT AWD 91 (98) kWh: 335 000 -> ? zł.
Między końcem marca 2022 (dziś) a oficjalnym cennikiem z października 2021 roku Ford dokonał bodaj jednej drobnej korekty w górę, ale cenniki dość szybko zniknęły z witryny wobec problemów z półprzewodnikami, napaści Rosji na Ukrainę, niepewności kursu złotówki. Dlatego postanowiliśmy sięgnąć do danych wcześniejszych, żeby pokazać, jak duży skok dokonał się w zaledwie pół roku.
Plusem całej sytuacji jest to, że nowy rocznik modelowy powinien dysponować nieco większą użyteczną pojemnością baterii. Zamiast dotychczasowych 68 kWh nabywca otrzyma dostęp do 70 kWh w wersji z mniejszymi akumulatorami, z 88 kWh zrobi się 91 kWh w wariancie z większymi akumulatorami. To dane dla wersji amerykańskiej, ale nie wydaje nam się, żeby w modelu przeznaczonym na rynek europejski sytuacja była inna – szczególnie, że dotychczas auta wyjeżdżały z jednej i tej samej fabryki w Meksyku.
Minusem nowego cennika jest fakt, że nawet najtańszy model przestaje się mieścić w limicie dopłat dla firm, które chciałyby wykorzystywać auto również w celach prywatnych (248 206 zł brutto), nie mówiąc już o osobach fizycznych nieposiadających karty dużej rodziny. Na Mustanga Mach-E z dopłatą będą mogli sobie pozwolić tylko ci, którzy kupują auto prywatnie i posiadają kartę dużej rodziny lub firmy, które są gotowe prowadzić kilometrówkę.
Oto aktualne ceny Forda Mustanga Mach-E w porównaniu do Tesli Model 3 i Tesli Model Y. Jako że Tesla niechętnie chwali się mocami, zamiast tego parametru wykorzystaliśmy czas przyspieszenia do 100 km/h, który mniej więcej oddaje dynamikę samochodu. Zasięgi Fordów Mustangów Mach-E podaliśmy dla poprzednich wersji, w nawiasach wyliczyliśmy orientacyjny wzrost zasięgu, o ile do niego dojdzie. Nie jest przesądzone, że producent zechce się nim pochwalić, bo oznaczałoby to konieczność ponownych testów homologacyjnych:
Ford Mustang Mach-E - ceny i wersje
Tesla Model 3 RWD | Ford Mustang Mach-E RWD 70 (75) kWh | Tesla Model 3 Long Range | Ford Mustang Mach-E 4 / AWD 70 (75) kWh | Ford Mustang Mach-E X / LR RWD 91 (98) kWh | Tesla Model Y Long Range | Ford Mustang Mach-E 4X / LR AWD 91 (98) kWh | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cena | 244 490 zł | 263 000 zł | 284 990 zł | 286 000 zł | 292 000 zł | 314 990 zł | 333 000 zł |
Zasięg według WLTP | 510 jednostek | 440 jednostek (453 jedn.?) | 626 jednostek | 400 jednostek (412 jedn.?) | 610 jednostek (631 jedn.?) | 565 jednostek | 540 jednostki |
Napęd | tył (0+1) | tył (0+1) | obie osie (1+1) | obie osie (1+1) | tył (0+1) | obie osie (1+1) | obie osie (1+1) |
Przyspieszenie do 100 km/h | 6,1 s | 6,1 s (6,9 s ze startu zatrzymanego) | 4,4 s | 5,6 s (6,3 s ze startu zatrzymanego) | 6,2 s (7,0 sekundy ze startu zatrzymanego) | 5 s | 5,1 s (5,8 s ze startu zatrzymanego) |
Ford Mustang Mach-E jest crossoverem segmentu D-SUV, ale wiemy, że nasi Czytelnicy rozpatrują go bardziej w kontekście Tesli Model 3 niż Tesli Model Y, dlatego w tabeli uwzględniliśmy obydwa auta. Nie mamy natomiast wariantów GT i Performance, ponieważ nie znamy ceny Mustanga Mach-E GT.