Ford zainwestował w firmę Solid Power, która chwali się zaawansowanymi pracami nad bateriami ze stałym elektrolitem (and. solid-state). Solid Power już wcześniej zdobyło zaufanie Grupy BMW, Volta Energy czy funduszy kapitałowych Samsunga i Hyundaia. Niestety, nie podano żadnych dat dotyczących premier ogniw.

Ogniwa ze stałym elektrolitem napędzą samochody przyszłości?

Ogniwa ze stałym elektrolitem mają być najlepszym rozwiązaniem dla nowych generacji samochodów elektrycznych. Doug Campbell, prezes Solid Power, twierdzi, że pozwolą one na zwiększenie gęstości energii o 50 procent w stosunku do obecnych ogniw litowo-jonowych – co oznaczałoby mniejsze baterie lub większe zasięgi na jednym ładowaniu.

Oprócz tego ogniwa solid-state będą bezpieczniejsze dzięki rezygnacji z palnych ciekłych elektrolitów, czyli obecnego standardu w ogniwach Li-ion. To może oznaczać, że oparte na nich baterie staną się tańsze, ponieważ zniknie konieczność stosowania zabezpieczeń przeciwko zapłonowi w sytuacji uszkodzenia obudowy.

Oprócz Forda czy BMW w baterie ze stałym elektrolitem wierzy też Toyota. Jednak w części branży motoryzacyjnej zaczynają pobrzmiewać głosy zwątpienia w ogniwa solid-state i na przykład Daimler twierdzi, że nie będą one gotowe jeszcze przez co najmniej kilka lat.

> Audi AI:ME – zwiastun małego elektryka Audi na bazie Volkswagena ID. czy tylko wizja? [wideo]

Warto dodać, że w tym segmencie najbliższe komercjalizacji są ogniwa litowo-polimerowe, w których polimerowa warstwa między elektrodami została pozbawiona frakcji ciekłej. Produkowane współcześnie ogniwa Li-poly zawierają polimerowe membrany, które wydają się suche w dotyku, jednak zawierają do kilkudziesięciu procent ciekłych elektrolitów.

Zdjęcie otwierające: teaser Mustanga, pierwszego elektrycznego samochodu Forda od czasów Focusa Electric (c) Ford

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]