Na fińskim kanale Harri Salo nasz Czytelnik, Pan Marek, wychwycił prezentację i pierwszą jazdę Fordem Explorerem. Wygląda na to, że samochód będzie jeszcze później niż nam dotychczas obiecywano. Produkcja auta ma wystartować latem, premiera rynkowa (dostawy do klientów) mają zacząć się jesienią 2024 roku. Niedługo później ruszą też linie montażowe elektrycznej Pumy oraz bliskiego krewniaka Explorera EV z nadwoziem typu Coupe. Spekuluje się, że to drugie auto zostanie nazwane Ford Capri EV.

Ford Explorer EV dopiero za rok?

Jeśli wczytamy się uważnie w fińską prezentację, zauważymy, że słowa „jesień” użyto nieprzypadkowo. Normalnie „jesień” kojarzy się z wrześniem i początkiem szkoły, ale w rzeczywistości astronomiczna jesień zaczyna się pod koniec września i trwa niemal do końca ostatniego kwartału roku. Innymi słowy: Ford Explorer EV będzie dostarczany odbiorcom najwcześniej na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2024, czyli niemal za rok od dziś.

Prezentacja auta miała miejsce pod koniec marca 2023 roku, polska odbyła się pół roku później:

Polska prezentacja Forda Explorera

Producent twierdzi, że przesunięcie terminów wynika z chęci dopasowania się do regulacji UNECE 100 rev. 3 (ECE-R 100.3), która dotyczy bezpieczeństwa baterii. Od 1 września 2023 bowiem możliwe jest rejestrowanie tylko takich nowych elektryków, które spełniają wymogi ostatniej, trzeciej wersji regulacji. Problem w tym, że Explorer EV zostanie opóźniony o ponad rok od dnia, gdy weszła ona w życie. Jego produkcja w fabryce w niemieckiej Kolonii „latem” (czytaj: między końcem czerwca a końcem września) też nie nastraja optymistycznie, szczególnie, że auto powstaje na gotowej już platformie MEB.

Chyba że nie powstaje?

Niemiecki dziennik Frankfurter Allgemeine Zeitung uważa, że Ford modyfikuje podzespoły MEB w taki sposób, żeby pasowały do drugiej generacji platformy Forda. Fińska prezentacja wydaje się to potwierdzać: produkcja pierwszego samochodu rusza latem, startują jego dostawy i chwilę później rozpoczyna się produkcja bliskiego krewnego Explorera EV, prawdopodobnie jego odmiany z nadwoziem Coupe (porównaj: VW ID.4 -> VW ID.5). Po długim opóźnieniu obydwa modele trafią na rynek w krótkim odstępie czasu.

Slajd z prezentacji Forda. Automatyczne tłumaczenie z użyciem Obiektywu Google

W czwartym kwartale 2024 roku powinna ruszyć też produkcja Forda Pumy EV, konwersji obecnego modelu. Ale znowu: ze względu na duże opóźnienia zaczynają się pojawiać spekulacje, że elektryk będzie miał ze swoim spalinowym odpowiednikiem wspólną tylko nazwę i nadwozie, bo podwozie zostanie mocno zmienione na modłę drugiej generacji platformy Forda.

Nowe elektryki Forda dostępne w 2024 roku. Ford Explorer EV jest drugi od prawej, jego krewniak z nadwoziem coupe jest ostatni z prawej (c) Ford

Całe nagranie (w języku fińskim):

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: