Jak donosi Financial Times, Komisja Europejska znalazła dowody, że producenci samochodów już manipulują przy normach emisji, które wejdą w życie w 2020 roku. Tym razem robią wszystko, by wyniki były GORSZE niż są w rzeczywistości.

Producenci samochodów kontra płuca i portfele obywateli

W poprzedniej odsłonie afery z 2015 roku (patrz: Dieselgate) Volkswagen został złapany za rękę na zaniżaniu emisji podczas testów czystości spalin. Przy nowych normach, które wchodzą w życie w 2020 roku, producenci stosują odwrotną taktykę: zawyżają emisję. Dlaczego?

Otóż pomiary z roku 2020 będą punktem wyjścia dla norm na lata 2021-2030. Producent będzie zobowiązany do obniżenia emisji o 15 procent do 2025 roku i o 30 procent do 2030 roku. Im gorzej będzie więc na początku, tym łatwiej będzie później.

> SIEDLCE. 5 stacji ładowania samochodów elektrycznych do końca lipca, później car-sharing z elektrykami

Wyższy bieg i rozładowany akumulator, żeby palił więcej

Komisja Europejska znalazła dowody na manipulację w 114 zbiorach danych pochodzących od różnych producentów. Wszystkie zostały zgromadzone w ramach procedury testowej WLTP. Co robili producenci, żeby zawyżać spalanie? Otóż auta badano na wyższych biegach, z rozładowanymi akumulatorami i wyłączonymi systemami start-stop, żeby wygenerować dodatkowe zużycie paliwa. Średnie odstępstwo od normy to +4,5 procent, maksymalne – nawet +13 procent.

Co ciekawe: podobnych sztuczek nie stosowano podczas testów wykonywanych według NEDC – dzięki temu poziom emisji spalin w tych samych modelach był niższy.

Należy pamiętać, że emisja jest bezpośrednio związana ze spalaniem. Konieczność obniżenia ilości dwutlenku węgla o 30 procent oznacza konieczność obniżenia spalania o 30 procent. Dla typowego samochodu byłaby to zmiana z 6 litrów na 100 kilometrów w 2020 roku na 4,2 litra na 100 kilometrów w roku 2030.

Warto sprawdzić: Financial Times / Twitter

Na ilustracji: laboratorium testowe (c) HORIBA MIRA / YouTube. Marka samochodu NIE MA związku z ujawnionymi wynikami śledztwa Komisji Europejskiej.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: