Fiat wprowadza do Polski dwa nowe modele z układem mild hybrid (mHEV, uproszczonej hybrydy) – są to Fiat 500 Hybrid i Panda Hybrid. Wyposażono je w niewielki silniczek elektryczny oraz baterię o pojemności 0,53 kWh. W przeciwieństwie do klasycznych hybryd, te auta nie oferują możliwości jazdy czysto elektrycznej.
Fiat 500 Hybrid, Fiat Panda Hybrid – dane techniczne i wszystko, co wiemy
Uproszczona hybryda to taki zestaw napędowy, w którym rozrusznik i alternator zastąpiono jednym, nieco większym silniczkiem. Potrafi on odzyskiwać energię z kół, a w szczególnych okolicznościach jest w stanie lekko wesprzeć silnik spalinowy. Dzięki takiej konfiguracji auto traktowane jest jak hybryda i sprzedawane z niższą akcyzą.
> Czy na mild hybrid / uproszczone hybrydy też jest obniżona akcyza? Ministerstwo Finansów: Tak, jest
Obydwa wspomniane Fiaty posiadają 3-cylindrowe silniki benzynowe o mocy 70 KM i 92 Nm momentu obrotowego, już z elektrycznym wspomaganiem. Skrzynia biegów posiada 6 przełożeń. Sam silnik elektryczny (ang. belt integrated starter generator, BSG) oferuje moc 3,6 kW (4,9 KM), a bateria 11 Ah (0,53 kWh) pojemności.
Producent informuje, że dzięki temu zestawowi możliwe jest wyłączenie silnika spalinowego podczas zwalniania – wystarczy, że kierowca wrzuci „luz”, gdy ujrzy właściwe powiadomienie. Dodajmy jednak, że w takiej sytuacji silnik elektryczny nie odzyskuje energii z jazdy, a obwody elektryczne samochodów zasilane są z baterii.
Cytowani przez Dziennik.pl inżynierowie Fiata utrzymują, że układ mHEV jest w stanie obniżyć emisję „średnio od 20 do nawet 30 procent” w porównaniu do wersji z silnikiem spalinowym 1.2 Fire o mocy 69 KM. Nie da się obniżyć emisji inaczej niż przez obniżenie spalania. Dlatego słowa inżynierów należy czytać następująco: „silnik 1.0 z układem uproszczonej hybrydy będzie palił mniej o 20-30 procent niż wersja 1.2 bez mild hybrid”.
Obydwa modele sprzedaży wejdą w lutym-marcu 2020 roku.