Faraday Future to amerykańsko-chiński startup, który przez wiele lat obiecywał wprowadzenie na rynek „Tesla-killera”. Mimo kilku ciekawych prezentacji, na razie się nie udało, a firma znana jest przede wszystkim z problemów finansowych. Ale chyba coś się zmienia – przedsiębiorstwo rozpoczęło współpracę z potężnym partnerem, Fiat Chrysler Automobiles.
Faraday Future i Fiat Chrysler Automobiles – pierwszy Tesla-killer wyjedzie ze stajni Alfy Romeo?
Zgodnie z informacjami zdobytymi przez portal The Verge, FF i FCA toczą rozmowy nad wykorzystaniem napędów Faraday Future w samochodach produkowanych przez Fiata-Chryslera. W autach koncernu motoryzacyjnego zamontowano ponoć już nawet silniki i baterie opracowane przez startup i rozpoczęto testy drogowe (źródło).
Informacja wydaje się zaskakująca, ale po chwili zastanowienia zaczyna nabierać sensu. Fiat miał dotychczas tylko jeden model czysto elektryczny: Fiata 500e z zespołem bateryjno-napędowym opracowanym w całości przez Boscha. Koncern zapowiedział kilka hybryd plug-in i elektryków w różnych swoich markach (Jeep, Alfa Romeo, Fiat), ale na razie większość z tych obietnic to papierowe zapowiedzi:
Wykorzystanie zespołu napędowe Faraday Future pozwoliłoby FCA na stworzenie samochodu elektrycznego większego niż segment B. A to umożliwiałoby wprowadzenie czysto elektrycznych wersji Fiata Tipo, Jeepów czy nawet Ramów (pickupów) – te ostatnie stanowią dla koncernu doskonały biznes i Cybertruck mógłby im sporo zaszkodzić.
Oczywiście Faraday Future zapowiada obecnie, że „niedługo” wprowadzi na rynek FF 91 z baterią o pojemności 130 kWh, trzema silnikami i 770 kW (1 050 KM) mocy. Spodziewamy się jednak, że gdy wspomniane eksperymenty z FCA się powiodą, dojdzie do oficjalnego ogłoszenia współpracy, a wtedy będzie mowa raczej o elektryfikacji szerokiego portfolio koncernu motoryzacyjnego – być może z jakąś wersją FF 91 pod marką włosko-amerykańskiego producenta.
Tak wygląda FF 91 na prezentacjach Faraday Future:
Zdjęcie otwierające: FF 91 z wstawionym logo Alfa Romeo (c) Farada Future, przeróbka: www.elektrowoz.pl