Koncern FCA nie dostarcza dziś w Europie ani jednego samochodu elektrycznego, a w ofercie ma tylko nowego Fiata 500e. Jednak dzięki temu, że do celów emisyjnych liczony jest wraz z Teslą, układ FCA-Tesla stał się w marcu 2020 europejskim liderem w liczbie sprzedawanych hybryd plug-in i elektryków. W całym kwartale najlepsze okazało się Volvo.

FCA-Tesla liderami w marcu, Toyota-Mazda z najgorszym wynikiem miesięcznym i kwartalnym

Ranking został przygotowany przez Międzynarodową Radę Czystego Transportu. Uwzględniono w nim zarówno samochody elektryczne, jak też hybrydy plug-in spinając wszystkie klamrą „samochodów elektrycznych”. Poza nawias wyrzucono natomiast stare (samoładujące) się hybrydy, co przesądziło o wyniku Toyoty-Mazdy.

Najwięcej samochodów sprzedał koncern Volkswagena, ale najwięcej aut elektrycznych i hybryd plug-in wprowadziły na rynek (źródło):

  • w marcu 2020 – FCA-Tesla (39 procent),
  • w pierwszym kwartale 2020 – 1/ Volvo (22 procent), 2/ BMW (13 procent), 3/ Kia oraz FCA-Tesla (po 12 procent).

Liczba sprzedanych (zarejestrowanych) samochodów u różnych grup producentów (tabela po lewej) oraz udział hybryd plug-in i samochodów elektrycznych w marcu oraz pierwszym kwartale 2020 roku (YTD) (c) The ICCT

W marcu wszyscy producenci zanotowali spadki liczące od 34-35 (Kia, Volvo) do 65-66 procent (FCA-Tesla, Grupa PSA i Opel, Renault) – widać to w tabeli po lewej stronie.

Oczywiście Fiat ma praktycznie zerowy wkład w sprzedaż aut elektrycznych i hybryd plug-in, jego wynik windowała Tesla – za co koncern FCA zapłaci w sumie około 1,8 miliarda euro przez dwa lata:

> Fiat ufunduje fabrykę Tesla Gigafactory 4 w Europie? Trochę tak będzie

Spodziewanym liderem w segmencie hybryd plug-in jest Volvo, które uparcie elektryfikuje i wprowadza na rynek nowe modele Twin-Engine. Producent nie sprzedaje jeszcze samochodów elektrycznych, wystartuje dopiero w tym roku z Volvo XC40 P8 Recharge.

Absolutnie najsłabiej wypada Toyota-Mazda, które to firmy praktycznie w ogóle nie sprzedają hybryd plug-in, nie mówiąc o samochodach elektrycznych (0 procent w marcu, 0 procent w całym roku 2020). Dodajmy jednak, że Toyota jako marka dysponowała w 2019 roku najniższą emisją wśród wszystkich producentów samochodów, a Mazda nie sprzedaje szczególnie dużo aut, więc obaj producenci raczej nie mają na razie powodów do zmartwień:

Sytuacja może stać się trudniejsza dla obu producentów, kiedy do wyliczania dopuszczalnej emisji zostanie wykorzystana procedura WLTP zamiast NEDC. Dojdzie do tego w najbliższych latach. Teraz nadal stosowana jest zaniżająca emisję norma NEDC.

Jako ciekawostkę warto dodać, że zgodnie z danymi ICCT, w marcu i pierwszym kwartale 2020 roku w Polsce samochody elektryczne i hybrydy plug-in stanowiły aż 1 procent aut nowych. To dużo, jeśli wziąć pod uwagę, że dotychczas były to ułamki, zwykle około 0,2-0,3 procent. Dane te widać na trzeciej stronie zestawienia.

> Polska najgorsza w Unii Europejskiej. Średnia emisja nowych samochodów w roku 2019 to 131,4 g/km

Oto cały raport ICCT:

 

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]