Volkswagen potwierdził dziennikowi Handelsblatt, że fabryka w Zwickau (Niemcy) będzie pracować w niższym tempie przynajmniej do końca pierwszego tygodnia lutego. Podobne kłopoty ma zakład w Mlada Boleslav (Czechy). Wszystko przez to, że placówka w Kassel (Niemcy) nie osiągnęła zakładanej wydajności w produkcji silników APP550. Nieoficjalnie mówi się, że problemy uda się rozwiązać dopiero latem 2024 roku.
Kłopoty z silnikami APP550 = gorsza dostępność prawie wszystkich modeli ID. oprócz ID.3
Cytowany przez portal Electrive dziennik Handelsblatt utrzymuje, że kiepska wydajność to efekt błędów na etapie rozruchu fabryki. W listopadzie przy rozwiązywaniu problemów miało pomagać ponad 50 pracowników Volkswagena, a i tak Kassel ma obecnie wydajność wynoszącą zaledwie 30 procent zakładanej. We wspomnianych „kręgach korporacyjnych” szacuje się, że docelowa sprawność linii montażowych zostanie osiągnięta za około pół roku.
To duży kłopot, bo silnik APP550 uczyniono podstawowym we wszystkich modelach Audi Q4 e-tron, VW ID.4/ID.5, Skodzie Enyaq, ID.7, wkrótce też w ID. Buzzie. Stary APP310 napędza dziś tylko Volkswagena ID.3. APP550 ma większą moc, większy moment obrotowy, niższe zużycie energii, zastosowanie go zamiast APP310 podnosi zasięgi i skraca czas przyspieszenia 0-100 km/h o około 1,8 sekundy. Ciekawostką jest choćby chłodzenie olejem, którego przepływ wymuszany jest ruchem kół zębatych w przekładni – bez stosowania dodatkowej pompy.

Budowa silnika APP550. Zwróć uwagę na liczbę miedzianych spinek i ich gęstość w stojanie w porównaniu do APP310 (c) Volkswagen
O ile druga linia w fabryce w Zwickau pracuje wolniej z powodu niedoboru silników, pierwsza, z której zjeżdżają VW ID.3 i Cupra Born, nie osiąga pełnej wydajności z powodu stosunkowo niewielkiego zainteresowania modelami. Volkswagen hamował ją już w październiku i w grudniu. W efekcie maksymalną wydajność mogłyby osiągnąć tylko linie wytwarzające VW ID.7 w Emden (Niemcy) – mają priorytet w odbiorze silnika APP550 – gdyby… model wzbudzał zainteresowanie. Tymczasem do końca 2023 roku samochód sprzedał się w Niemczech w zaledwie 1 095 egzemplarzach (źródło). Masowe dostawy wystartowały w październiku 2023 roku.