Europejski Bank Inwestycyjny udzieli Volvo pożyczki w wysokości 420 milionów euro (1,8 miliarda złotych) na opracowanie nowej platformy dla samochodów elektrycznych. To o tyle ciekawe, że marka należy do chińskiego Geely i ostatnie prace technologiczne odbywały się raczej w Chinach. Dotyczy to choćby nowej Golden Battery, którą na rynek wprowadziła marka premium koncernu – Zeekr.

Volvo z europejską platformą niezależną od SEA?

Geely dysponuje całym zbiorem platform i modeli aut elektrycznych, które wykorzystują zarówno konwersje (np. Volvo C40, Geometry C), jak też zupełnie nowe platformy SEA (np. Smart #1, Zeekr 001). Te ostatnie określane były mianem najnowocześniejszych i zostaną zastosowane choćby w Polskim Samochodzie Elektrycznym „Izera”, chociaż trzeba pamiętać, że koncern ma już rozwiązania nowocześniejsze, na przykład platformę Zeekra 007 z architekturą 800 V.

Pożyczka z EIB zostanie przez Volvo wykorzystana do stworzenia „nowej platformy oraz wydajnych, zaawansowanych metod produkcji aut elektrycznych”. Nowe modele mają być bezpieczniejsze, mniej emisyjne w wytwarzaniu, lżejsze oraz pozwalać na szybsze ładowanie. W 2030 roku Volvo chciałoby sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne, w 2040 roku firma ma zamiar osiągnąć neutralność emisyjną.

W 2023 roku Volvo sprzedało na całym świecie 708,7 tysięcy samochodów, z czego 113,4 tysiąca, 16 procent, stanowiły elektryki a 152,6 tysiąca, 21,5 procent, było hybrydami plug-in. Segment PHICE urósł rok do roku o zaledwie 10 procent, tymczasem auta elektryczne osiągnęły oszałamiające +70 procent wzrostu. W Europie modele ładowane z gniazdka (BEV + PHICE) odpowiadały za 59 procent sprzedaży. Najchętniej kupowanym modelem Volvo na świecie było XC60, na drugim miejscu dojechało Volvo XC40, trzecie było XC90 (źródło).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: