Chińskie Enovate chwali się, że 19 września wprowadzi do sprzedaży samochód, który jako pierwszy na świecie będzie wyposażony w baterie ze stałym elektrolitem firmy Prologium. I obiecuje 499 jednostek zasięgu, czyli około 400 kilometrów realnie. Maławo.
Enovate ME7 – co wiemy
ME7 ma być crossoverem klasy premium. Z niezbyt jasnych komunikatów wynika, że początkowo zostanie wyposażony w klasyczne ogniwa Li-ion z katodami NMC622, ale w 2021 roku zostaną one wymienione na ogniwa solid-state. Mają to być ogniwa marki ProLogium.
Tajwańskie ProLogium już znacie: pod koniec 2019 roku chwaliło się, że stworzyło ogniwa ze stałym elektrolitem, które są gotowe do masowego wdrożenia. Firma zapowiadała przełom na targach CES 2020, miała zaprezentować rewolucyjne pakiety baterii „MAB” skonstruowane specjalnie z myślą o samochodach, ale ostatecznie okazało się, że były to tylko wstępne prototypowe konstrukcje i schematy. Niedziałająca metalowa puszka. Bez przełomu.
I choć ProLogium obiecuje genialne właściwości swoich ogniw litowo-ceramicznych (LCB), w tym odporność na wyginanie, przebijanie, nacinanie, oraz zdradza, że współpracuje z Toyotą, Nio oraz właśnie Enovate, z wdrożeniami ogniw na świecie jest raczej słabo. Ostatni komunikat firmy dotyczy kolejnej transzy finansowania do zbudowania „drugiej fabryki” mającej „przyspieszyć komercjalizację ogniw solid-state” (źródło) – ani słowa o samochodach czy wdrożeniach.
ProLogium twierdzi, że potrafi wykorzystać przestrzeń w pakiecie akumulatorów „o 60 procent lepiej niż w Tesli Model 3”, ale unika określenia gęstość energii. Enovate z kolei zapowiada 0,165 kWh/kg, co jest wartością ze ścisłej światowej czołówki, ale dość słabą, jak na ogniwa ze stałym elektrolitem. Dla porównania: gęstość energii akumulatora Tesli Model 3 to około 0,16 kWh/kg.
Pamiętajmy, że mówimy tutaj o całej baterii, wraz z pojemnikiem, BMS-em i systemem chłodzenia. Szacowana obecnie gęstość energii ogniw 2170 (tak Tesla nazywa ogniwa 21700) zastosowanych w Modelu 3 ma wynosić około 0,26 kWh/kg, więc wydaje nam się, że gęstość ogniw ProLogium jest niższa niż ogniw Tesli. Bo nie ma w nim tak złożonego systemu chłodzenia.
Przekłada się to osiągi: 499 jednostek NEDC zasięgu Enovate ME7 to około 400 kilometrów realnie.
Cóż, poczekamy, zobaczymy.