Mercedes zaprezentował elektryczną G-klasę, Mercedesa G 580 with EQ Technology. Auto ma gigantyczną baterię, bo o pojemności 116 kWh, a jednak osiąga dzięki niej zaledwie 473 jednostki WLTP zasięgu. Samochód dysponuje aż czteroma silnikami, po jednym na koło (2+2) i ma maksymalnie 432 kW/587 KM mocy oraz 1 164 Nm momentu obrotowego. Elektryczny Mercedes G-klasy powstał na ramie, wykorzystano w nim istniejącą architekturę 400 V, ładuje się z mocą do 200 kW.
Mercedes G 580 with EQ Technology: cena i wszystko, co wiemy
Dotychczas samochody elektryczne Mercedesa nosiły oznaczenie EQx, tutaj byłoby to EQG, więc użycie EQ Technology pozwoliło na mocniejszą ekspozycję litery G oraz bezpośrednie wpisanie się w linię G-klasy. Samochód ma jeszcze jedną ciekawostkę z terminologicznego punktu widzenia, otóż zastosowany w nim napęd każde-koło-z-własnym-silnikiem określono mianem individual-wheel drive, być może więc obserwujemy narodziny oznaczenia IWD.
/A może nie, bo marketingowo prezentuje się ono słabo?/
Cztery niezależnie sterowane silniki Mercedesa G 580 with EQ Technology sprawiają, że jest on w stanie zawracać w miejscu (G-TURN, ang. tank turn), ale też przyspieszyć do 100 km/h w 4,7 sekundy. Szybkość maksymalną ograniczono do 180 km/h. Bateria wystarczy do przejechania 473 jednostek WLTP, około 404 kilometrów realnie w trybie mieszanym, do 280 kilometrów przy jeździe z GPS-ową szybkością 120 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Dla porównania: mniejsza (segment C-SUV), ale w podobnych kształtach Kia Niro EV, ma baterię o pojemności 64,8 kWh i obiecuje 460 jednostek WLTP.
Tryb terenowy w G 580 włącza się wybierając opcję LOW RANGE (pol. niski zasięg 🙂 ). Maksymalna głębokość brodzenia to 85 cm, o 15 cm więcej niż przy modelach spalinowych. Prześwit między osiami to co najmniej 25 centymetrów. Samochód powstał na ramie, producent zapewnia o szczelności pojemnika baterii. Ciekawostką jest tryb pokazywania na ekranach widok tuż sprzed samochodu; producent nazywa go „przezroczystą maską”, na zdjęciach prasowych go nie zaprezentowano.
Cena Mercedesa G 580 with EQ Technology startuje od 142 621,5 euro, limitowana wersja specjalna Edition One (na zdjęciach – niebieska) kosztuje od 192 524,15 euro. W przeliczeniu na złotówki i po uwzględnieniu różnic w stawkach VAT daje to odpowiednio 638 825,07 zł oraz 862 347,22 zł. W momencie, gdy powstaje artykuł, samochodu nie ma na polskiej stronie Mercedesa, co w marce należy do rzadkości.