Kilku producentów pochwaliło się już wysokimi miejscami w rankingu niezawodności Consumer Reports, tymczasem całe zestawienie prezentuje się dość zaskakująco. Otóż ta sama marka, Rivian, ma najniższe miejsce w rankingu niezawodności i jednocześnie najwyższe miejsce w rankingu satysfakcji. I nie chodzi tutaj o „satysfakcję z jazdy”, lecz całokształt, zadowolenie z samochodu i stwierdzenie „zdecydowanie kupiłbym go ponownie” plus „polecałbym innym”.

Rivian jako podstawa do zwątpienia w ranking CR?

Rok do roku Rivian spadł aż o 21 pozycji, co sugeruje, że w 2024 roku samochody zaczęły się nagle psuć i według Consumer Reports będą się psuć na potęgę. Niektórzy internetowi komentatorzy twierdzą, że CR zaczęło prognozować awaryjność zliczając aktualizacje oprogramowania, ale organizacja do niczego takiego się nie przyznaje. Przeskoków o dużą liczbę miejsc w górę lub w dół jest więcej, jakby producenci wprowadzali nagłe oszczędności lub optymalizacje. Toyota, Honda, Acura, Mazda, Audi wzleciały o 8-12 miejsc w górę, Chevrolet, Cadillac, GMC, Tesla spadły o 8-14 miejsc w dół:

Tenże „najbardziej zawodny” Rivian zdobywa jednocześnie pierwsze miejsce w rankingu satysfakcji. Tesla, której Modele 3 i Y zostały ocenione jako „średnie”, zajmuje trzecie miejsce w badaniu satysfakcji, co jest mocną rekomendacją do ponownego zakupu i polecenia samochodu innym (!). Volkswagen i Jeep wypadają podobnie źle w obu badaniach, marki japońskie okupujące szczyt rankingu niezawodności (wyjątek: Nissan) są jednocześnie rozrzucone po całym badaniu satysfakcji z zakupu.

Consumer Reports twierdzi, że badanie jest ankietowe, z wcześniejszych lat wynikało, że prowadzone jest internetowo i telefonicznie. Co zaskakujące, organizacja nie posiada wystarczającej liczby wypowiedzi dla marek egzotycznych (Lucid, Maserati, Fiat), ale nie ma też odpowiedniej ilości danych dla Chryslera, Dodge’a, Mercedesa, Porsche czy RAM-a. RAM sprzedał w Stanach Zjednoczonych ponad 440 tysięcy pickupów w samym tylko 2023 roku, Rivian z kolei w swoim najlepszym dotychczas, 2024 roku, dostarczył ledwie 51 600 aut (źródło). A mimo tego Riviana udało się zmieścić w rankingu a RAM-a nie.

Nota od redakcji Elektrowozu: a może Consumer Reports faktycznie „doważa” wyniki doliczając do nich „akcje przywoławcze” w postaci aktualizacji oprogramowania? Wtedy im marka byłaby bardziej toporna i oporna na nowości, tym wyższą zajmowałaby pozycję w rankingu. Z naszego punktu widzenia istotny jest fakt, że marki czysto elektryczne stanowią 2/3 TOP3 w rankingu satysfakcji.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: