Skarb Państwa – czyli my, każdy z podatników – dofinansuje ElectroMobility Poland kolejnymi 250 milionami złotych. Pieniądze będą pochodziły z Funduszu Reprywatyzacji i zostaną wydane na „Działania przygotowawcze, niezbędne do opracowania technicznego i uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych pod marką Izera”. Pierwsze auto ma zjechać z linii montażowej w IV kwartale 2025 roku.

Kolejne dofinansowanie projektu Izera. W przyszłych latach konieczne będzie zwiększenie budżetu

Choć całkowita kwota wynosząca 500 milionów złotych (około 13,15 zł od obywatela, źródło) może robić wrażenie, w przemyśle motoryzacyjnym są to raczej drobne wydatki. Jeśli pierwsze auto ma wyjechać z fabryki w Jaworznie za trzy lata, do projektu trzeba będzie albo wpuścić prywatnych udziałowców, albo istotnie zwiększyć wydatki ze Skarbu Państwa. Lista inwestorów projektu ma zostać podana na przełomie 2023 i 2024 roku. Do 2025 roku ElectroMobility Poland musi otrzymać w sumie około 5 miliardów złotych, z czego część zostanie wydana na zaprojektowanie auta, a część (większa) na budowę i wyposażenie fabryki.

W IV kwartale 2022 roku ElectroMobility Poland znajdowało się na etapie koncepcyjnym, rozpoczęło też tworzenie łańcucha dostaw. Strategia sprzedaży i oferty posprzedażowej ma zacząć powstawać w I kwartale 2023 roku, jest więc szansa, że właśnie wtedy Polacy zostaną dopuszczeni bliżej produktu. Zamiast #RatowaćSiona czy czynić przedpłaty na Fiskera być może będziemy mogli zarezerwować PSE „Izera” za jakąś niewielką kwotę wynoszącą, powiedzmy, od 500 do 1 000 złotych. Ruch ten pozwoliłby ElectroMobility Poland ocenienie rynku i przy okazji stanowiłby dla firmy zastrzyk gotówki.

Rozruch fabryki w roku 2025, masowa produkcja od 2026

Przez cały 2023 rok ma trwać faza koncepcyjna, warianty nadające się do seryjnej produkcji mają być oceniane od początku 2024 roku. Wtedy też, gdy inwestorzy zadeklarują swój udział, wystartuje budowa fabryki. Rok 2024 będzie też ostatnim momentem na dopięcie łańcucha dostaw, jeśli czegoś nam wtedy zabraknie, to w zasadzie nie mamy szans na uruchomienie wielkoskalowej produkcji seryjnej w 2026 roku.

Pierwszy Polski Samochód Elektryczny „Izera” będzie crossoverem segmentu C-SUV z baterią o pojemności 51 lub 69 kWh wykonaną w technologii, odpowiednio, litowo-żelazowo-fosforanowej albo wysokoniklową. Auto będzie miało silnik o mocy 200 kW/272 KM napędzający tylne koła, zasięg auta ma wynieść 340 lub 450 jednostek WLTP. Bazową cenę auta redakcja Elektrowozu ocenia na co najmniej 200 000 złotych.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 17 głosów Średnia: 4.9]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: