Kto miał nadzieję, że Chiny zechcą podbijać Stary Kontynent tanimi elektrykami, będzie musiał jeszcze trochę poczekać. Z nieoficjalnych informacji wynika, że oprócz najdroższego w gamie BYD-a Tang, który jest już dostępny w Norwegii, na Stary Kontynent trafi jeszcze niewiele tańszy BYD Han oraz średniej wielkości BYD Atto 3 vel Yuan Plus.

Gama samochodów BYD w Europie

BYD Tang to duży elektryczny SUV z pogranicza segmentów D i E z baterią o pojemności 86,4 kWh, dwoma silnikami o mocy 110 kW/150 KM (przód) plus 180 kW/240 KM (tył) i siedmioma miejscami we wnętrzu. Na norweskiej stronie zasięg WLTP BYD-a Tang to 400-528 jednostek WLTP, 340-450 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Auto wyceniono na poziomie zbliżonym do Audi e-tron, z którym Tang usiłuje konkurować. Dotychczas w Norwegii nabywców znalazło około 2 200 egzemplarzy modelu.

BYD Tang (c) BYD

BYD Han, w zależności od sposobu kwalifikacji, jest przedłużonym modelem segmentu D lub autem segmentu E. Ma baterie o pojemności 65 lub 77 kWh oraz napęd na przód lub obie osie. W Chinach występuje też w wariancie spalinowym, do Europy ma trafić wyłącznie edycja elektryczna. Bezpośrednia konkurencja modelu w zasadzie nie istnieje, bo Tesla Model 3 jest za mała, a Tesla Model S – za duża i za mocna.

BYD Han (c) BYD

Dla osób czekających na tańsze samochody elektryczne najciekawszą opcją będzie BYD Atto 3 w Chinach znany jako BYD Yuan Plus. To kompaktowy crossover (C-SUV) oferowany z silnikiem o mocy 152 kW/207 KM i baterią o pojemności 50,1 lub 60,5 kWh. Model powinien konkurować z VW ID.4, ale też Skodą Enyaq iV (większa), Kią Niro EV (mniejsza?) czy, na upartego, Renault Megane E-Tech Elektrycznym.

BYD Atto 3

Wszystkie modele wykorzystują baterię BYD Blade, ale tylko BYD Atto 3 został zbudowany na nowej platformie E-platform 3.0 i posiada instalację 800-woltową [przypuszczenia na bazie rynku chińskiego]. We wszystkich zastosowano też ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, takiego rodzaju, jakie posiada Tesla Model 3 RWD, lecz ich producentem jest BYD, nie CATL, jak w Tesli. W Państwie Środka marka pozycjonuje się jako „dostawca aut premium z dobrym stosunkiem możliwości do ceny”, w Europie najbliższym konkurentem BYD-a na ten moment wydaje nam się Peugeot.

Z żadnych przecieków nie wynika na razie, żeby BYD chciał sprzedawać na Starym Kontynencie model BYD Seal, bezpośredniego konkurenta Tesli Model 3, lub BYD Dolphin, najtańszego elektryka w gamie z instalacją 800 V.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: BYD znany jest z tego, że dostosowuje specyfikację aut pod konkretne rynki, nie zawsze też chwali się wszystkimi danymi technicznymi (albo te dane są trudne do odkopania), dlatego powyższy materiał należy traktować z pewnym dystansem. Szczegółowe specyfikacje i zasięgi WLTP poda nam sam producent, gdy oficjalnie ogłosi sprzedaż w Europie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: