Myślisz, że jesteś ekologiczny, bo wymieniasz starego diesla na model z silnikiem Euro 6? Błąd. Zgodnie z badaniami Międzynarodowej Rady Czystego Transportu (ICCT), większość diesli z silnikami rzekomo spełniającymi normę Euro 6 ledwie mieści się w normie Euro 3 z 2000 roku i przekracza normę Euro 4 z 2005 roku.
Kłamią, wszyscy kłamią
Spis treści
ICCT postanowiła przebadać 541 modeli aut z silnikami Diesla spełniającymi – według deklaracji producentów – normę Euro 5 lub Euro 6. Testy przeprowadzono z użyciem przenośnego sprzętu w warunkach rzeczywistej jazdy, by uniknąć wpływu oprogramowania fałszującego wyniki czystości spalin.
> Premiera: Nissan Leaf 2018 – NA ŻYWO w internecie [STREAM ONLINE]: 1:30 GMT, 2:30 w Polsce 5/6.09
Efekt? Samochody rzekomo spełniające normę Euro 5 (180 miligramów tlenków azotu NOx na każdy przejechany kilometr) przekraczały ją średnio 4,1 raza. Auta z dieslami Euro 6 przekraczały normę (80 miligramów tlenków azotu na każdy przejechany kilometr) średnio 4,5 raza.
Dla porównania: norma Euro 3 z 2000 roku (!) zakładała, że samochody powinny emitować nie więcej niż 500 miligramów tlenków azotu na każdy przejechany kilometr. Tymczasem diesle Euro 5 emitowały 738 miligramów, a diesle Euro 6 – 360 miligramów tlenków azotu na każdy przejechany kilometr.
> Kia Niro plug-in hybrid w salonach [brytyjskich]. ZASIĘG: 58 kilometrów
Normy przekroczone nawet 12x, zużycie paliwa o 40% wyższe
Jak podają naukowcy (nie wymieniając marek), niektóre samochody z silnikami Diesla rzeczywiście mieściły się w normach. Inne przekraczały normy aż dwunastokrotnie (12x!). Tylko co dziesiąty samochód z deklarowaną zgodnością z Euro 6 rzeczywiście mieścił się w normie Euro 6:
Zgodność emisji silnika Diesla z deklarowaną przez producenta normą Euro 6. 10 procent aut się w niej zmieściło (zielony słupek po lewej), pozostałe przekraczały normę o 2,1, 5, 10, 15, 19, a nawet 22-23 razy (c) icct
Co więcej: starsze auta z lat 2011-2014 przekraczały też normy emisji dwutlenku węgla CO2 o 30 procent. W nowszych było już gorzej: samochody z 2015 roku przekraczały normę o 40 procent i zużywały o 40 procent więcej paliwa niż deklarowali producenci.
Kto spełnił normy Euro 5
Najbliżej spełnienia norm emisji tlenków azotu były marki Mitsubishi, Toyota, Smart, Citroen, Ford, Honda, Suzuki, Fiat. Najbliżej spełnienia norm emisji dwutlenku węgla znalazły się marki Suzuki, Fiat, Toyota, Mitsubishi, Honda.
Najbardziej przekraczały normy samochody Renault, Opel, Audi, Mercedes Benz, Land Rover:
Zgodność marek z normą Euro 5. Na osi Y, po lewej, w procentach przekroczenie dopuszczalnej normy emisji dwutlenku węgla CO2, na osi X, poziomo, przekroczenie normy emisji tlenków azotu NOx o n-krotność. Najbardziej ekologiczne są samochody w lewym dolnym prostokącie wykresu, najwięksi truciciele – w prawym górnym prostokącie wykresu (c) ICCT
Kto spełnił normy Euro 6
Przy badaniu silników zgodnych z normą Euro 6 najlepiej wypadły Mitsubishi, Skoda, Toyota, Honda, Peugeot. Do najbardziej przekraczających normy marek należały Renault, Alfa Romeo, Nissan, Dacia, Opel.
Zgodność marek z normą Euro 6. Na osi Y, po lewej, w procentach przekroczenie dopuszczalnej normy emisji dwutlenku węgla CO2, na osi X, poziomo, przekroczenie normy emisji tlenków azotu NOx o n-krotność. Najbardziej ekologiczne są samochody w lewym dolnym prostokącie wykresu, najwięksi truciciele – w prawym górnym prostokącie wykresu (c) ICCT
Normy Euro – spis
Normy zostały opisane według następującego schematu: nazwa normy – data wprowadzenia – dopuszczalna maksymalna emisja tlenków węgla:
- Euro 1 – lipiec 1992 – /brak normy/
- Euro 2 – styczeń 1996 – /brak normy/
- Euro 3 – styczeń 2000 – 500 miligramów na 1 przejechany kilometr
- Euro 4 – styczeń 2005 – 250 mg/km
- Euro 5a – wrzesień 2009 – 180 mg/km
- Euro 5b – wrzesień 2011 – 180 mg/km
- Euro 6 – wrzesień 2014 – 80 mg/km
Warto przeczytać: Road tested: Comparative overview of real-world versus type-approval NOx and CO2 emissions from diesel cars in Europe