Amerykański Departament Energii wyda 5,7 miliona dolarów (równowartość 20,6 miliona złotych) na badania nad możliwością ulepszenia baterii. Cel to osiągnięcie gęstości ponad 500 watogodzin (Wh) na każdy kilogram ogniwa.

Jaką pojemność mają współczesne baterie Li-ion?

Najlepsze stosowane obecnie baterie litowo-jonowe potrafią przechować około 170-200 Wh energii w 1 kilogramie ogniwa. Na niewielką skalę udało się osiągnąć ogniwa o gęstości 260-270 Wh/kg.

Złoty Graal, czyli 500+ Wh/kg

Dlatego Departament Energii w ramach konsorcjum Battery500 postanowił wesprzeć gotówką piętnaście zespołów naukowych, których prace mogą doprowadzić do zwiększenia gęstości upakowania energii do poziomu 500 Wh na każdy kilogram ogniwa.

Zwiększenie gęstości baterii do 500 Wh/kg oznaczałoby 2-2,5-krotne zwiększenie zasięgu współczesnych samochodów elektrycznych. Albo zmniejszenie masy samochodów przy utrzymaniu obecnych zasięgów.

Baterie litowo-siarkowe, dendryty, a nawet „gadające” samochody

W ramach projektów toczą się badania m.in. nad katodami opartymi na związkach żelaza lub niklu (nowe materiały), ogniwami litowo-siarkowymi (nowe materiały), membranami w elektrolitach (zmiana projektu baterii) czy dendrytami w ogniwach Li-ion (ograniczenie zużycia).

Pierwsza ocena przydatności badań ma nastąpić za 18 miesięcy. Wtedy z puli piętnastu projektów zostaną wybrane te, który uzyskają dalsze finansowanie.

> Volkswagen wyprodukował już 150 000 000 samochodów [WIDEO]

W kręgu zainteresowania (ale bez finansowania) Departamentu Energii pojawiły się też badania nad kontrolerami ruchu, które pozwoliłyby na dwustronną wymianę informacji o ruchu drogowym.

Samochody mogłyby ze sobą rozmawiać i wspólnie jeździć, żeby obniżyć opory toczenia oraz zwiększyć płynność ruchu drogowego.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: