Porsche podało dane techniczne Porsche Macan, nowego elektryka, który zadebiutuje w 2024 roku. Samochód powstanie na platformie PPE, będzie miał baterię o pojemności całkowitej około 100 kWh, „początkowo” maksymalnie 450 kW/612 KM mocy i ponad 1 000 Nm momentu obrotowego. Wygląda na to, że auto będzie się ładować nieco dłużej niż Porsche Taycan, firma zapowiada uzupełnienie od 5 do 80 procent baterii w „mniej niż 25 minut”. Ale przy ładowaniu jest też pewna innowacja, której nie widzieliśmy nigdzie poza prototypową Teslą Semi.

Specyfikacja Porsche Macan (2024) z kilkoma niespodziankami

Elektryczne Porsche Macan będzie prawdopodobnie jednym z dwóch pierwszych samochodów na platformie PPE. O tym, że bateria auta będzie miała „około 100 kWh”, wiedzieliśmy już w listopadzie 2022 roku, teraz usłyszeliśmy ponadto, że ogniwa Li-ion to nikiel-kobalt-mangan w proporcjach 80:10:10, NCM811. Pojemność baterii dobrano w taki sposób, by stanowił on optymalny kompromis między zasięgiem i wagą elektryka.

Podwójne ładowanie na ładowarkach klasy 400 V

W listopadzie dowiedzieliśmy się, że auto osiągnie moce ładowania nieco wyższe niż Porsche Taycan rozpędzające się w szczycie do 270 kW. Ale czas postoju na ładowarce się wydłuży, chyba że „mniej niż 25 minut” to na przykład 15 minut. Instalacja elektrycznego Porsche Macan należy do klasy 800 V, z tym zastrzeżeniem, że przy ładowarkach klasy 400 V będzie ona dzielona na dwie części, bez transformowania napięcia po drodze (straty). Dzięki temu obie połówki będzie można ładować równolegle na znajdujących się obok siebie ładowarkach (źródło)!

Skrętna tylna oś, więcej mocy niż w Modelu Y Performance

Silniki prądu przemiennego (AC) zostaną wyposażone w magnesy trwałe. W stosunku do Taycana, chłodzenie ma zostać zoptymalizowane, Porsche chwali się też lepszym układem magnesów. Falownik zostanie oparty na węgliku krzemu zamiast na krzemie, jak w przypadku pierwszego elektryka marki. Najwyższe warianty samochodu będą posiadały elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy na tylnej osi (Torque Vectoring Plus), w dodatku tylne koła będą skrętne. Samochód zostanie wyposażony w dwa silniki, po jednym na oś, zawieszenie pneumatyczne jest opcjonalne.

Moc i moment obrotowy samochodu poznaliśmy dopiero teraz: „początkowe” 450 kW/612 KM sugeruje, że Porsche najpierw wprowadzi model z wysokiej półki, by następnie rozszerzyć ofertę o kilka wariantów słabszych. Niewykluczone, że tak samo, jak w przypadku Taycana porównywanego do Modelu S, Macan EV zostanie skonfrontowany bezpośrednio z Teslą Model Y Performance (~400-420 kW). Obydwa auta konkurują w tym samym segmencie D-SUV, choć elektryczny Macan może być nieco krótszy.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4.5]