Interesujące doniesienia niemieckiego Handelsblatta. Daimler otwarcie zadeklarował, że chce się pozbyć silników spalinowych do 2039 roku. Jednak w firmie opracowywane są ponoć scenariusze, zgodnie z którymi Mercedes nie sprzedawałby aut spalinowych nawet 5-8 lat wcześniej.
Mercedes w przyszłej dekadzie niemal wyłącznie z napędami elektrycznymi?
Rezygnacja z silników spalinowych od 2031-2034 roku oznaczałaby, że Mercedes musiałby już teraz przygotowywać się do szeroko zakrojonej elektrycznej ofensywy, żeby na początku przyszłej dekady zaproponować klientom szereg modeli czysto elektrycznych w różnych rozmiarach i wariantach nadwoziowych.
Symbolem rewolucji miałaby być nowa generacja Mercedesa S-klasy, która powinna zostać zaprezentowana w 2028 roku. O ile obecna S-klasa dostępna jest wyłącznie w wariancie z silnikiem spalinowym, jako klasyczne auto spalinowe lub hybryda plug-in, o tyle kolejna generacja miałaby być oferowana tylko z napędem elektrycznym. Inna sprawa, że nie jest jasne, jak w tym kontekście byłaby pozycjonowania linia Mercedesów EQS.
Prezes Daimlera, Ola Kaellenius, uważa, że marża na samochodach elektrycznych może się zrównać z marżą na autach spalinowych do 2030 roku. A gdy marże się wyrównają, nie będzie już powodu, by trzymać się modeli spalinowych (źródło). Jednak, zaznacza Handelsblatt, to parcie w kierunku aut elektrycznych mogą wyhamować związki zawodowe, które do dziś nie wybaczyły firmie przesunięcia pewnych linii produkcyjnych ze Stuttgartu do Polski.
Do szybszej niż zapowiadana rezygnacji z silników spalinowych ma z kolei pasować plan wydzielenia z firmy jednostki zajmującej się samochodami ciężarowymi. Transport ciężki dłużej będzie polegał na oleju napędowym lub gazie ziemnym, tymczasem segmenty zajmujące się autami osobowymi i vanami będą mogły skupić się na napędach czysto elektrycznych.
Ostatnią nową, masowo produkowaną platformą z obsługą silników spalinowych ma być platforma MMA dla samochodów kompaktowych (źródło)
Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, Mercedes EQS i Ola Kaellenius (c) Daimler