Podczas konferencji wynikowej Grupy Renault za rok 2020 poznaliśmy już oficjalnie wyniki sprzedaży dotyczące Renault Zoe w Polsce i w Europie. Dowiedzieliśmy się również, że Dacia Spring Electric – bo taka jest cała nazwa modelu – pojawi się w ofercie wiosną tego roku, ale zwykli ludzie będą ją mogli kupić dopiero jesienią 2021.
Dacia Spring Electric – ceny nadal nieznane, ma być „najbardziej przystępna w Polsce”
Spis treści
Gdy w 2020 roku uczestniczyliśmy w konferencji, podczas której ujawniona została specyfikacja Dacii Spring Electric, mieliśmy dziwne wrażenie, że auto zostało pomyślane jako pojazd dla carsharingów. Znalazło to wtedy odzwierciedlenie w tytule tekstu:
Okazuje się, że nasze intuicje były słuszne. Dacia Spring Electric trafi na polski rynek w 2021 roku, ale najpierw będzie dostępna dla firm carsharingowych. Pozostali zainteresowani samochodem będą mogli kupić go najwcześniej jesienią 2021 roku. Oczywiście pomysł jest niezły, bo pozwala na zapoznanie się z autem w carsharingu, bez konieczności zakupu, jednak wydłuża oczekiwanie na premierę naprawdę taniego elektryka.
Ceny Dacii Spring Electric nadal nie zostały ujawnione, dowiedzieliśmy się tylko, że ma to być najbardziej przystępny elektryk w Polsce. Według naszych obliczeń auto powinno kosztować około 80 tysięcy złotych za wersję lepiej wyposażoną i nieco mniej (~70 tys. zł?) za warianty bardziej surowe.
Oczywiście parametry techniczne Dacii Spring Electric znamy już od jesieni 2020, a właściwie od 2019 roku, gdy usłyszeliśmy od Renault K-ZE: 3,73 metra długości, rozstaw osi 2,42 metra, silnik o mocy 33 kW (45 KM) i 125 Nm momentu obrotowego. Bateria ma pojemność 26,8 kWh, deklarowany przez producenta zasięg to 225-230 jednostek WLTP, czyli do około 190 kilometrów w trybie mieszanym.
Renault Zoe w Europie i w Polsce
Najchętniej kupowanymi samochodami Grupy Renault w Europie była 1/ Dacia Sandero 2 (277 934 egzemplarze), 2/ Renault Clio 5 (269 399 egzemplarzy) i 3/ Dacia Duster 2 (209 196 egzemplarzy).
Renault Zoe znalazło 100 814 nabywców wyprzedzając Teslę Model 3 (86 599 egz.) i Volkswagena ID.3 (53 138 egz.):
Co ciekawe, wynik samego tylko roku 2020 to ponad 1/3 całej produkcji Renault Zoe od momentu jej startu. Z fabryk Renault wyjechało bowiem w sumie ponad 280 tysięcy egzemplarzy małego elektryka.
W Polsce Renault Zoe znalazło się w TOP3 elektryków dzięki sprzedanym ponad 390 egzemplarzom modelu – dysproporcja między elektrykami i modelami spalinowymi nadal jest więc spora, dlatego Renault planuje dalszy rozwój w segmencie. Globalnie do 2025 roku marka chce zaprezentować 7 nowych samochodów elektrycznych. Jest duże prawdopodobieństwo, że wśród nich znajdzie się Renault 5 powstający na nowej platformie CMF-EV (CMF-B)