Oto nowy Citroen e-C3, zupełnie inny niż wersja dotychczasowa. Auto jest crossoverem (B-SUV), na jego atrapie pojawił się stary-nowy znaczek Citroena. Cena Citroena e-C3 (2024) zacznie się od 23 300 euro netto, w Polsce jest 110 650 zł dla edycji wyposażenia You i 132 100 zł dla Max. Zasięg samochodu z baterii 44 kWh to 320 jednostek WLTP, około 274 kilometrów realnie w trybie mieszanym, co jest niezłym wynikiem jak na segment i świetnym, jeśli wziąć pod uwagę cenę. Dostawy rozpoczną się w II kwartale 2024, zamówienia zostaną otwarte w środę, 18 października.
Aktualizacja 2023/10/17, godz. 16.14: polski konfigurator miło rozczarowuje cenami, więcej TUTAJ. Ale UWAGA, wartość 110 650 wygląda lekko podejrzanie, może być to wartość po uwzględnieniu dofinansowania w ramach programu Mój elektryk, więc realna cena bazowej konfiguracji może wynosić 129 400 zł. Spróbujemy to doprecyzować.
Aktualizacja 2023/10/17, godz. 16.42: potwierdziliśmy, że powyższe ceny są cenami oficjalnymi, brutto, w przedsprzedaży i NIE uwzględniają dopłat.
Citroen e-C3: ceny, wersje wyposażenia, zasięg. Plus Citroen e-C3 (2025)
Spis treści
W porównaniu do poprzedniej wersji, samochód stał się mniej hatchbackiem, bardziej crossoverem. Auto straciło zaokrąglenia, jest teraz bardziej męskie i volkswagenowe. Nowy Citroen e-C3 ma być dostępny w trzech wersjach wyposażenia: You, Plus i Max. Cena Citroena e-C3 – wariantu elektrycznego – miała zacząć się „poniżej 25 000 euro” i… się zaczyna, ale netto. Ujawniono, że wariant wyposażenia You kosztuje w Polsce od 110 650 złotych. We Francji samochód ma być dostępny w leasingu za 99 euro miesięcznie (źródło).
Edycja wyposażenia You ma mieć m.in. manualną klimatyzację, spojler, system automatycznego hamowania w niebezpiecznych sytuacjach. Nie będzie miał ekranu multimedialnego w centralnej części kokpitu.
Platforma i zasięg
Nowy Citroen e-C3 powstał na platformie zaprojektowanej specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych (ang. Smart Car Platform). Dotychczas w koncernie Stellantis była tylko jedna taka platforma, baza dla Fiata 500e. Ale przedstawiciel Citroena mówi o nowym produkcie, ujawnił także, że platforma powstała w całości w Europie, stworzono ją z myślą o wydajności, ale też łatwości produkcji (25 procent szybsze wytwarzanie auta niż przy poprzednim C3).
Samochód napędzany jest silnikiem o mocy 83 kW/113 KM, jego bateria ma 44 kWh pojemności i powstała w oparciu o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe. Przyspieszenie 0-100 km/h potrwa 11 sekund, szybkość maksymalna to 135 km/h.
Zasięg WLTP Citroena e-C3 wynosi 320 jednostek WLTP, co jest świetnym wynikiem jak na model segmentu B, około 274 kilometry realnie w trybie mieszanym i około 192 kilometry na autostradzie przy 120 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Co jest świetnym wynikiem, jak na segment i cenę. Ładowanie prądem stałym (DC) od 20 do 80 procent ma trwać 26 minut, maksymalna moc ładowania to 83 kW; w ramach opcji dostępna będzie trzyfazowa ładowarka pokładowa AC-DC o mocy 11 kW. Zwróćmy uwagę, że podawanie czasu ładowania od 20 procent to dość chińska praktyka, w Europie mówi się raczej o przedziale 10-80 procent.
Wymiary: Citroen e-C3 ma 4,01 metra długości, 1,57 metra wysokości, pojemność bagażnika to 310 litrów.
W samochodzie w standardzie montowane jest komfortowe zawieszenie Citroena (ang. Progressive Hydraulic Cushions). W kabinie pojawią się też komfortowe fotele, producent chciałby, żeby nowy e-C3 był najbardziej komfortowym modelem w segmencie B. Na podszybiu pojawił się wyświetlacz schowany w kokpicie, przedstawiciele marki nazywali go HUD-em, w dużej części jest to słuszne określenie (nie trzeba obniżać głowy do odczytania licznika), choć nie należy mylić go z wyświetlaczem projekcyjnym na szybie.
Wyświetlacz centralny ma przekątną 10,25 cala, ale w wersji wyposażenia You zamiast niego jest uchwyt dla telefonu właściciela (My Citroen Play with Smartphone Station; pierwsze zdjęcie poniżej). Do korzystania na telefonie z systemów multimedialnych samochodu konieczne będzie zainstalowanie osobnej aplikacji, co też mocno przypomina nam rozwiązania stosowane w Chinach.
Produkcja e-C3 wystartowała już na pilotażowej linii w Trnawie (Słowacja). W wybranych krajach europejskich (także w Polsce!) auto będzie można zamawiać od środy, 18 października. Dostawy wystartują w II kwartale 2024 roku.
Citroen e-C3 (2025)
W 2025 roku ma się pojawić nowy Citroen e-C3 z mniejszą baterią, który zaoferuje 200 jednostek WLTP zasięgu i będzie kosztował od 19 990 euro, równowartość 88 700 złotych. Samochód ma mieć też krewniaka, SUV-a z 7 miejscami, który zostanie zaprezentowany w przyszłości.
Oficjalna premiera modelu odbyła się we wtorek, 17 października, zaczęła się o godzinie 13.00:
Nota od redakcji Elektrowozu: gdy usłyszeliśmy potwierdzenie ceny, aż zaklaskaliśmy z radości. Oto elektryczny odpowiednik Toyoty Yaris, który z dopłatą kosztuje niewiele więcej niż hybrydowa Toyota Yaris. Cóż miły zwrot w stosunku do Jeepa Avengera, Fiata 600 czy nawet Opla Corsy Electric!