Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Chiny wprowadzają ostre normy emisji spalin od lipca 2023 r. „Setki tysięcy niesprzedawalnych aut”

Od 1 lipca 2023 roku na terenie Chin zaczyna obowiązywać nowy standard emisji o nazwie China 6b (czasem: China IV B), który pod niektórymi względami jest bardziej rygorystyczny niż Euro 7 wchodzące w życie w Europie dopiero w 2025 roku. Dealerzy apelują do rządu o łagodne potraktowanie, obawiają się, że zostaną z „setkami tysięcy niesprzedawalnych samochodów”. Terminy obowiązywania poszczególnych obostrzeń ustalono w poprzedniej dekadzie, znane są od grudnia 2016 roku.

Chińskie normy emisji a normy europejskie

Chińskie normy emisji spalin noszą nazwy China x, gdzie „x” to numer wersji. Dotychczas mniej więcej przypominały one normy Euro, na przykład China 5 była zbliżona odpowiadała Euro 5, a China 6a (lipiec 2020) – Euro 6, z tym zastrzeżeniem, że Chińczycy mieli jedną normę niezależną od rodzaju paliwa. Ze względu na chęć zachowania kompatybilności między standardami Chiny w podobnym czasie co Europa przeszły ze standardu NEDC na WLTC/WLTP oraz opracowały własną procedurę pomiaru emisji i zasięgu o nazwie CLTC, która uwzględnia sposób eksploatacji pojazdów w Państwie Środka.

Jednak przy standardzie China 6b (lipiec 2023) normy uległy mocnemu zaostrzeniu, niektóre przypominają Euro 7 i US Tier 3, założono bowiem m.in. ograniczenie o 40 procent emisji tlenków azotu (NOx) i o 33 procent emisję cząstek stałych. W zależności od rodzaju pojazdu emisja NOx może wynieść 35, 45 lub 50 mg/km, podczas gdy w Euro 7, które ma obowiązywać od roku 2025, zaproponowano 60 mg/km. Dzisiejsze Euro 6 to 80 mg/km.

Porównanie norm emisji China 6a i China 6b (c) The ICCT

W związku z wchodzącymi w życie restrykcjami Chińska Izba Dealerów Samochodowych (CADCC) przewiduje kryzys w salonach, który będzie miał wpływ na producentów metali (źródło). Norm emisji mogą nie spełniać „setki tysięcy samochodów” znajdujące się na parkingach dealerów. Dlatego organizacja apeluje, by opóźnić wejście w życie China 6b do 1 stycznia 2024 roku oraz by producenci przestali wytwarzać auta niespełniające nowego standardu emisji.

Problem dotknie głównie te marki, które skupiały się na modelach spalinowych. Nie dotyczy firm wytwarzających równolegle NEV-y, czyli hybrydy plug-in i samochody elektryczne.

Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, Geometry A, chiński elektryk (c) Geometry

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version