Wywiad Automotive News Europe. Michael Mauer, szef działu projektowania w Porsche i Grupy Volkswagena, pochwalił chińskich producentów samochodów elektrycznych i Teslę za wzornictwo. Jego zdaniem wspomniane przedsiębiorstwa są na tyle odważne, że przekonały również niemieckie firmy do większej otwartości na nowe projekty. Wszystko dlatego, że nie musiały martwić się o spuściznę po szacownych przodkach.

Przedstawiciel Porsche o Tesli i chińskich elektrykach

Michael Maurer ma 61 lat, dziś pracuje w Porsche, odpowiadał m.in. za Taycana. Wcześniej projektował Porsche Cayenne, Macana, Panamerę. Przed Porsche pracował dla General Motors, wcześniej jeszcze zaprojektował dla Daimlera Smarta, Mercedesa klasy A, Mercedesa SLK czy SL (źródło). Możemy zatem uznać, że od kilkudziesięciu lat uważnie obserwuje rynek i wie, co mówi (źródło; za paywallem)

Jego zdaniem firmy bez dziedzictwa zupełnie nie mają kompleksów, a to skutkuje falą pojazdów zaprojektowanych według nowej, odważnej stylistyki. Takie podejście powoduje większą otwartość na zmiany również u przedstawicieli zarządów na kontynencie europejskim. Niemcy mieli swoje klasyki (VW Garbus, Porsche 911, sedany BMW czy Mercedesa), jednak użycie napędów elektrycznych wymaga uważniejszego spojrzenia na opory powietrza. Chińscy producenci aut elektrycznych i Tesla potrafią połączyć wygląd z funkcjonalnością. Nie boją się zaszokować (np. Cybertruck) czy eksperymentować z nowymi funkcjami.

Kokpit Li Auto L9 to połączenie funkcjonalności z Tesli Model 3/Y i wyświetlacza projekcyjnego

Avatr 11 (c) Avatr

Mauer chwali Teslę i Chiny, ale z pewnością ma świadomość, że to właśnie niemiecka marka jest źródłem inspiracji dla projektantów. Tesla Model 3 przed faceliftingiem miała układ reflektorów z Porsche, chińskie Nio też czerpało pełnymi garściami z 911 czy Panamery (porównaj poniżej). Wyjaśnienie jest proste: kształty Porsche były przez całe lata optymalizowane pod kątem aerodynamiki, a w elektrykach mniejsze opory powietrza to lepsze zasięgi. Zmniejszenie współczynnika Cx czy powierzchni czołowej mocno się opłaca.

Nio ET5 Touring, elektryczne kombi

Tył Porsche Panamera 4S (c) Porsche

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: