Zaskakująca decyzja marki Zeekr należącej do chińskiego koncernu Geely. Producent zapowiedział kolejnego vana, Zeekra Mix. To już drugi model producenta z nadwoziem tego rodzaju. Z europejskiego punktu widzenia strategia jest mocno nietypowa, nasz kontynent uznał, że minivany są passe ponad dziesięć lat temu. Chińczycy albo wiedzą o czymś, czego my się jeszcze nie domyślamy, albo mają strategię z minionej dekady.
Chiny inwestują w minivany. Dobre, rodzinne podejście
Zeekr ma już w ofercie jednego vana, model 009. Mix będzie drugi, w tym roku marka obiecuje prezentację jeszcze modelu pełnowymiarowego oraz luksusowego SUV-a segmentu D lub E, co daje w sumie trzy nowe samochody do końca roku. Wzornictwo Mixa ma być inspirowane modułową stacją kosmiczną Tiangong. Uważny obserwator dostrzeże też pewne inspiracje VW ID. Buzzem, szczególnie w przedniej części auta.
Zeekr Mix ma pięć miejsc, 4,69 metra długości, 2 metry szerokości, 1,76 metra wysokości i 3,01 metra rozstawu osi, co w Europie lokuje go w segmencie D. W dokumentacji chińskiego MIIT, na którą powołuje się portal CnEVPost, auto występuje w wersji z jednym silnikiem o mocy maksymalnie 310 kW/421 KM. Bateria została zbudowana w oparciu o ogniwa wysokoniklowe dostarczane przez CATL, podczas gdy w klasie średniej stosowane są zwykle ogniwa LFP – pasuje to do zamierzonego pozycjonowania marki Zeekr w segmencie premium.
Wspomniane przez nas na wstępie nastawienie Zeekra na minivany wydaje się dziwne, jeśli wziąć pod uwagę, że Ameryce Północnej ta forma nadwozia nieszczególnie się przyjęła, z kolei w Europie została wyparta przez SUV-y. Nawet Daleki Wschód korzysta z (mini)vanów okazjonalnie, tymczasem Zeekr zaraz będzie miał więcej modeli tego rodzaju niż innych. Do niedawna Geely sprawiało wrażenie, że chce uczynić z Zeekra następcę Volvo, teraz sprawia wrażenie, że plany zostały zrewidowane, by nie psuć sprzedaży marce rozpoznawalnej i z tradycjami.