Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Chiński Xpeng rezygnuje z oferowania wyłącznie elektryków. Za rok chce mieć wariant z silnikiem spalinowym

Podczas wydarzenia o nazwie Xpeng AI Day, prezes Xpenga ujawnił, że firma pracuje nad pierwszą w swojej historii hybrydą plug-in. Samochody z zespołem napędowym Xpeng Kunpeng Super Electric System mają rozwiązywać szereg problemów typowych dla hybryd szeregowych (EREV), w tym niską moc przy rozładowanej baterii oraz wysoki poziom hałasu związany z pracą spalinowego generatora energii. Produkcja auta powinna ruszyć w drugiej połowie 2025 roku.

Xpeng Kunpeng Super-Duper

Chińczycy nie marnują nawet minuty, gdy otoczenie rynkowe się zmienia. Z nieoficjalnych przecieków wynika, że tuż po tym, jak Unia Europejska ogłosiła śledztwo dotyczące samochodów elektrycznych wytwarzanych w Państwie Środka, Xpeng rozpoczął poszukiwania dostawców kluczowych komponentów do hybryd plug-in. Kiedy śledztwo było na finiszu, partnerzy zostali wybrani. W nieco ponad pół roku firma przygotowała się do wytwarzania zupełnie nowego zespołu napędowego, z którym nigdy wcześniej nie miała do czynienia i od którego początkowo się odżegnywała.

Pierwszy hybrydowy SUV Xpenga nosi roboczą nazwę G01, ma bazować na modelu Xpeng G9 (zdjęcie poniżej), jego produkcja powinna się rozpocząć za około rok. Dostawcą silnika spalinowego ma być firma Harbin Dongan Auto Engine, która produkuje podobne generatory dla Li Auto (źródło). Xpeng mówi o 430 jednostkach CLTC zasięgu na baterii, około 420 jednostkach WLTP, o ile do szacunków wykorzystano najnowszą wersję chińskiej procedury CLTC. Sumaryczny zasięg na baterii i paliwie ma wynieść 1 400 jednostek CLTC, około 40 procent więcej niż zasięg typowego samochodu tylko-spalinowego.

Producent obiecuje, że rozwiąże klasyczne problemy hybryd szeregowych. Pracujący generator spalinowy ma odpowiadać za zaledwie 1 decybel dodatkowego hałasu. Bateria ma się ładować z mocą 5 C, co przekłada się na postój przy ładowarce 10 -> 80 procent trwający 12 minut (porównaj: CATL Freevoy, bateria Na-ion + Li-ion). Silnik spalinowy ma się włączać na tyle wcześnie, by w baterii nie brakowało energii do zasilania silników elektrycznych, więcej: by kierowca mógł korzystać z mocy zamiast kilkudziesięciu kilowatów małego spalinowego generatora.

Cechy hybrydowego systemu Xpenga. Wszystkie ilustracje z konferencji oraz informacje za CnEVPost

Nota od redakcji Elektrowozu: unijne cła obejmują tylko elektryki, nie dotyczą hybryd plug-in. Nie dziwimy się zatem, że nawet najbardziej zatwardziałe BEV-owe startupy przymierzają się do napędów hybrydowych. Szczególnie, że również w Chinach „słaby zasięg” może być jednym z argumentów przeciwko modelom czysto elektrycznym, tymczasem spalinowy generator pod maską obiecuje utrzymanie kontaktu z tradycyjną technologią.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version