Interesujący urzędowy interwencjonizm, który może zmienić sposób patrzenia na funkcjonowanie nowych przedsiębiorstw w obiecujących niszach rynkowych. Chiński rząd regularnie ostrzykuje gotówką startupy motoryzacyjne znajdujące się na skraju bankructwa albo po prostu wykrwawiające się finansowo. Funkcjonująca w mieście Nanning (Chiny) rządowa organizacja właśnie ratuje od śmierci markę Neta Auto należącą do Hozon Auto. Pomoc jest niebagatelna.
Neta uratowana, Hycon następny w kolejce
Neta to marka na początku segmentu popularnego, Car Industry Analysis lokuje ją w tej samej przegródce, co Aiwaysa (również uratowanego i wskrzeszonego przez chiński rząd), w Europie na poziomie Fiata, Citroena czy Dacii, poniżej MG, BYD-a, Kii, Toyoty, VW, Forda czy Nissana. Jej firma-matka, Hozon Auto, postanowiła produkować przystępne cenowo NEV-y (samochody elektryczne i hybrydy plug-in), w Chinach zresztą zbierały one całkiem pozytywne opinie, chociaż narzekano na osiągi i poziom wykończenia.
Teraz przedsiębiorstwo zostało uratowane przez Nanning Industrial Investment Group, rządową jednostkę wspierającą inwestycje na terenie miasta Nanning (Mapy Google TUTAJ). Organizacja weszła w strategiczne partnerstwo z Hozon Auto, dofinansuje ją, by Neta mogła zadbać o surowce, produkcję, logistykę i eksport zestawów do montażu wytwarzanych w Nanning, informuje CnEVPost (źródło). Pieniądze mają też ułatwić sprzedaż modeli, które oferowane są poza rynkiem chińskim ORAZ międzynarodową ekspansję producenta.
Neta Auto sprzedaje m.in. modele Neta GT, Neta S czy Neta L. Internetowi recenzenci je chwalą [na podstawie danych papierowych], chińskie media donosiły o dużych cięciach wśród pracowników, bo [„ale”?] startup uznał, że potrzebuje restrukturyzacji i wzmocnienia sprzedaży. Problemy finansowe nie spowolniły rzekomo chęci podbijania nowych rynków, zaledwie 12 listopada Neta podpisała porozumienie z największą grupą dealerską w Boliwii (Ameryka Południowa), chociaż w Chinach odnotowuje spadek zainteresowania samochodami marki rok do roku.
Kolejnym chińskim startupem motoryzacyjnym do uratowania przez rząd będzie prawdopodobnie Hycan, firma powstała w ramach porozumienia Nio i GAC.