BYD pochwalił się, że zebrał 22 637 rezerwacji na model BYD Seal w ciągu zaledwie 6 godzin od momentu uruchomienia zapisów na auto. BYD Seal jest konkurentem Tesli Model 3, wariant Standard Range z napędem na tył startuje z dopłatami od 212 800 yuanów, co zgodnie z dzisiejszym kursem chińskiej waluty stanowi równowartość 137 300 złotych. Bez VAT-u, kosztów transportu, homologacji i odliczania dopłat.
BYD Seal: ceny i wszystko, co wiemy
Wraz ze startem przyjmowania rezerwacji ujawniono szczegółowe dane techniczne modelu:
- BYD Seal Standard Range, wyposażenie Elite – bateria 61,44 kWh, napęd na tył, 150 kW/204 KM mocy?, 550 jednostek NEDC zasięgu, cena od 212 800 yuanów z dopłatami,
- BYD Seal Standard Range, wyposażenie Premium – bateria, 61,44 kWh, napęd na tył, 150/204 KM mocy?, 550 jedn. NEDC zasięgu, cena od 225 800 yuanów z dopłatami,
- BYD Seal Long Range – bateria 82,56 kWh, napęd na tył, 230 kW/313 KM mocy?, 700 jedn. NEDC zasięgu, cena od 262 800 yuanów z dopłatami,
- BYD Seal Performance – bateria 82,56 kWh, napęd na obie osie, 380 kW/517 KM mocy, 650 jedn. NEDC zasięgu, cena od 289 800 yuanów z dopłatami.
Jako że przy chińskich samochodach nigdy do końca nie wiadomo, czy zasięg podawany jest według procedury CLTC, czy może jednego z wariantów NEDC, możemy jedynie szacować, że realny zasięg BYD Seal w trybie mieszanym wyniesie dla powyższych modeli odpowiednio 396, 396, 504 i 468 kilometrów. Dla porównania: Tesla Model 3 RWD startuje w Chinach od 244 042 yuanów z dopłatami, auto oferuje 556 jednostek CLTC zasięgu, BYD Seal jest więc nieco tańszy.
Równie trudno jest z uwzględnieniem dopłat. Samochody elektryczne w Chinach zwolnione są obecnie z podatku od sprzedaży (odpowiednik polskiego VAT-u), ale takowy w wysokości 5 procent ma się pojawić w 2023 roku. Dopłaty startują od 9 100 yuanów, ale zależą od specyfikacji (zasięg, cena) czy nawet regionu zamieszkania nabywcy, ponieważ niektóre jednostki administracyjne dorzucają swoje bonusy do bonusów rządowych.
Jeśli przyjmiemy, że najtańszy model bez dopłat kosztowałby 222 800 yuanów (+10 000 w stosunku do ceny podawanej przez producenta) oraz że BYD musiałby doliczyć transport, homologację i cła (zwykle odpowiadające za nie mniej niż około 1/4 ceny samochodu), czy wreszcie VAT, to najtańszy BYD Seal SR kosztowałby w Polsce 235 800 złotych. Oczywiście pod warunkiem, że BYD chciałby go w ogóle sprzedawać w Europie, co na razie nie jest wcale takie pewne.
Wnętrze BYD-a Seal. Ekran na środku kokpitu ma przekątną 15,6 cala i może obracać się do pozycji pionowej (c) BYD
BYD Seal będzie wytwarzany w fabryce BYD w Changzhou (Chiny), potencjał zakładu określany jest na zaledwie 5 000 samochodów miesięcznie. Auto zasilane jest baterią z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi wykonaną w technologii CTB (ang. cell-to-body), w której ogniwa stabilizują podwozie. Seal ma 4,8 metra długości i 2,92 metra rozstawu osi (szerokość: 1,875 metra, wysokość: 1,46 metra). Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,219, jest zatem niższy niż Tesli Model 3 (0,23). Dostawy auta mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.