Chiny uważane są za czarnego konia w segmencie samochodów elektrycznych, ale gdy przychodzi do konkretów, okazuje się, że Państwo Środka nieszczególnie ma się czym pochwalić. Byton zaprezentował właśnie w Europie model M-Byte i poinformował o rocznym przesunięciu światowej premiery. Samochód wyjedzie poza Chiny dopiero w 2021 roku.

Byton M-Byte: dane techniczne i wszystko, co wiemy

Byton to firma stworzona dzięki chińskiemu kapitałowi, ale prowadzona przez specjalistów związanych wcześniej z BMW i Infiniti. Na targach IAA 2019 marka zaprezentowała właśnie produkcyjną wersję modelu M-Byte, który do Europy i Stanów Zjednoczonych trafi dopiero w 2021 roku.

Byton M-Byte oferowany będzie w dwóch wersjach: z jednym silnikiem o mocy 200 kW (272 KM) lub dwoma o łącznej mocy 300 kW (408 KM). Samochód wyposażony zostanie w baterię o pojemności, odpowiednio, 72 lub 95 kWh (prawdopodobnie brutto), która pozwoli na przejechanie 360 lub 435 kilometrów według WLTP.

W trybie mieszanym oznaczałoby to realne zasięgi na poziomie około 310 oraz 370 km [obliczenia www.elektrowoz.pl].

> Hyundai i Kia dołączają do Ionity. To BARDZO dobra wiadomość

Chińska wersja obiecuje moc ładowania wynoszącą 150 kW (prąd stały, DC) oraz wbudowaną ładowarkę o mocy między 3,7 a 22 kW (prąd przemienny, AC).

Ceny i data premiery w Europie

Cena Bytona M-Byte w Europie ma rozpoczynać się od około 45 tysięcy euro, co w Polsce oznaczałoby co najmniej 240 tysięcy złotych. Nie jest to wysoka kwota, jeśli wziąć pod uwagę, że rozmawiamy o SUV-ie segmentu D-SUV, czyli wielkości Mercedesa EQC i Jaguara I-Pace. Tym bardziej, że samochód ma być wyposażony w wyświetlacz o przekątnej 48-cali, który ma funkcjonować w roli interfejsu między samochodem a kierowcą.

Niestety, samochód nie pojawi się u nas zbyt szybko. Rynkowy debiut w Chinach przesunięto z końca 2019 roku na drugą połowę 2020 roku. Do sprzedaży w Europie i Stanach Zjednoczonych Byton M-Byte trafi najwcześniej w 2021 roku.

Firma chwali się jednak, że już teraz testuje 100 prototypowych egzemplarzy oraz rozbudowuje fabrykę w Nanjing (źródło). Centrum badawczo-rozwojowe ma wystartować jeszcze we wrześniu tego roku. Prezes firmy, Daniel Kirchert, szacuje, że koszt budowy fabryki to 1,5 miliarda dolarów, czyli równowartość 5,9 miliarda złotych. Byton nie ma tych pieniędzy – właśnie „finalizuje” trzecią rundę zbierania środków z rynku.

> Skoda Citigo e iV: CENA od 20 950 euro bez dopłat. W Polsce będzie od około 76 tysięcy złotych?

Bjorn Nyland miał możliwość przeprowadzenia wywiadu z dyrektorem Bytona ds. technologii (CTO). Warto obejrzeć:

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]