Podczas salonu samochodowego w Szanghaju 2021 BYD pokazał e-Plaform 3.0: platformę zaprojektowaną z myślą o samochodach elektrycznych, wykorzystującą baterie strukturalne z ogniwami BYD Blade i posiadającą instalację działającą pod napięciem 800 woltów zamiast standardowych 400. Współpraca BYD i Toyoty sugeruje, że przynajmniej część rozwiązań z tej platformy może pojawić się w nowych Toyotach bZ.

BYD e-platform 3.0. Również dla zewnętrznych producentów

BYD zapowiada, że nowa platforma zostanie zastosowana przy konstrukcji „inteligentnych i wydajnych samochodów elektrycznych kolejnej generacji”. Platforma ma gwarantować bezpieczeństwo rozwiązań, „inteligencję”, wydajność i estetyczny wygląd – to ostatnie zapewne dzięki dużemu rozstawowi osi i minimalnym zwisom. Producent zapowiada, że sedany na tej platformie powinny mieć współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,21, co ma sens: duży rozstaw osi pozwala na wydłużenie kabiny, więc skosy (łuki) maski, dachu i szyb mogą być łagodniejsze.

W e-platform 3.0 przeprojektowano kluczowe komponenty, dzięki czemu – jak obiecują nam marketingowcy BYD – powinny być one lżejsze, wytrzymalsze i wydajniejsze. Sprawność całego zespołu napędowego ma wynieść 89 procent (silnik „8-w-jednym”), przyspieszenie do 100 km/h ma trwać 2,9 sekundy, a zasięg takiego auta powinien wynieść do 1 000 jednostek na jednym ładowaniu. Jako że w Chinach stosowana jest procedura NEDC, 1 000 jednostek odpowiada co najmniej 670 kilometrom realnie w trybie mieszanym [obliczenia www.elektrowoz.pl].

Podparciem dla nadwozia będzie bateria strukturalna złożona z ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych mających postać długich prostopadłościennych pasów (BYD Blade, zdjęcie powyżej). Dzięki 800-woltowej instalacji samochody na ultraszybkich ładowarkach powinny osiągać moce ładowania przebijające 200 kW – ale to już domysły redakcji www.elektrowoz.pl. I choć BYD nie powiedziało tego oficjalnie, warto przypomnieć, że mówi się, że technologia zespołu napędowego w nowych elektrycznych Toyotach bZ może pochodzić właśnie od chińskiego partnera.

Zdjęcie otwierające: prezentacja BYD e-platform 3.0, do której dotarł portal Electrive. Zwróć uwagę na zarys samochodu widoczny na ekranie w tle (c) BYD

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: