Dużo mówi się o tym, że chińskie marki „kiedyś” podbiją elektrykami Europę, a tymczasem dziś to one muszą siłować się z Teslą o utrzymanie się na lokalnym rynku. BYD zapowiedział właśnie, że będzie stosował wyłącznie ogniwa LFP i baterie Blade. Są bezpieczniejsze i przy okazji tańsze w produkcji, więc firma może kusić odbiorców mniej zasobnych w gotówkę.
BYD na LFP – tak było i tak będzie
BYD od wielu lat rozwijał ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe i konsekwentnie montował je w swoich samochodach i autobusach. Choćby z tego względu kompaktowy BYD e6 z baterią o pojemności 61 kWh ważył ponad 2 tony i oferował zaledwie 300 kilometrów zasięgu. Ale w 2020 roku firma pochwaliła się, że jej ogniwa LFP osiągnęły gęstość energii zbliżoną do 0,2 kWh/kg, czyli dotarły do obszaru, który jeszcze kilka lat temu zarezerwowany był dla najlepszych ogniw Li-ion z katodami NCM/NCA.
Przy gęstości energii zbliżonej do 0,2 kWh/kg (na poziomie ogniwa) oraz znacznie niższych kosztach produkcji, ogniwa LFP stają się ciekawą alternatywą dla droższych ogniw stosujących kobalt i nikiel. Tesla już je stosuje, Volkswagen dopiero zapowiada, że wykorzysta baterie litowo-żelazowo-fosforanowe w modelach, w których ważna jest cena (tj. tanich). BYD idzie jeszcze dalej: firma oznajmiła, że wszystkie nowe auta elektryczne i hybrydy plug-in będą miały baterie Blade z długimi ogniwami LFP pełniącymi rolę szkieletu akumulatorów (źródło):
Dzięki tej decyzji BYD będzie mógł walczyć o klientów o średnich dochodach oraz szukających aut tanich, twierdzi Gao Shen, analityk wypowiadający się dla Yahoo Finance (źródło). Firma nie zaoferuje parametrów Tesli czy innych wydajnych elektryków, może jednak oferować zbliżony lub lepszy stosunek możliwości do ceny. W 2020 roku najlepiej sprzedającym się autem marki był BYD Qin Pro EV (6. miejsce) oraz BYD Han EV (9. miejsce w rankingu całorocznym; zdjęcie otwierające).

BYD Qin Pro (c) User3204 / Wikimedia
BYD Han to samochód rozmiarów Tesli Model S, ale tańszy od Tesli Model 3. Auto może trafić do Europy w 2022 roku, aktualnie firma skupia się na rozruszaniu sprzedaży dużego SUV-a, modelu BYD Tang w Norwegii: