Jeżeli raczej oszczędni w wyrażaniu emocji japońscy inżynierowie głośno wyrażają swoje zdziwienie, TO COŚ musi być co najmniej intrygujące. Podczas warsztatu zorganizowanego przez japońskie Biuro Ekonomii, Handlu i Przemysłu przedstawiciele lokalnej branży okołomotoryzacyjnej oglądali samochody chińskich producentów oraz Teslę Model Y. Byli zaskoczeni, że auta są tanie i wysoce zintegrowane, chociaż zaznaczali, że może być to kwestia „innego podejścia do jakości”.

BYD Atto 3 robi wrażenie na Japończykach

W warsztatach uczestniczyli przedstawiciele 70 firm z branży motoryzacyjnej, na ekspozycji było w sumie 16 rozebranych modeli samochodów, w tym BYD Atto 3, Nio ET5, ale też Tesla Model Y, informuje Nikkei (źródło). Dużo emocji wzbudzał BYD Atto 3 (zdjęcie poniżej), który zaskoczył Japończyków stosunkiem możliwości do ceny. Ile kosztuje BYD Atto 3? Ceny w Polsce zaczynają się od kuriozalnych 185 000 złotych dla wariantu z baterią o pojemności 60 kWh, lecz w Chinach jest to niecałe 140 000 juanów, równowartość 79 000 złotych (!).

Japońscy inżynierowie zwrócili uwagę, że Atto 3 polegał na wysoce zintegrowanych komponentach wytwarzanych w dużej części przez samego BYD-a, w najgorszym razie: w Chinach. W obudowie jednostki napędowej o nazwie E-Axle 8-in-1 zmieszczono silnik i przekładnię (standard), falownik (zdarza się, chociaż rzadziej), ładowarkę pokładową AC-DC (bardzo rzadkie), przetwornicę DC-DC, system zarządzania baterią (niezwykle rzadkie) i dwa inne komponenty:

Falownik Atto 3 oparty został na węgliku krzemu i może obsługiwać silniki o mocy do 235 kW, chociaż Atto 3 oferowany jest z silnikiem o mocy 150 kW/204 KM (bardzo ciekawa analiza TUTAJ). W efekcie auto było i lżejsze, i tańsze w produkcji, bo zamiast montować 7-8 osobnych elementów, producent wkładał w nadwozie jeden duży moduł, który spinał przewodami z baterią trakcyjną.

BYD e-Platform 3.0, platforma BYD-a, w której stosowany jest między innymi zespół napędowy 8-in-1 (c) BYD

To nie koniec: BYD stosuje to samo rozwiązanie w innych samochodach, osiąga zatem efekt skali, który jeszcze bardziej obniża koszty produkcji. Ale Japończycy zauważyli, że Chińczycy dzielą podzespoły na ważne w opracowaniu i resztę, którym najwyraźniej nie ma sensu poświęcać zbyt wiele czasu. Ich spojrzenie na jakość „różni się od tego w Japonii”, w BYD-zie Atto 3 uznano na przykład, że zabezpieczenie baterii przed wodą jest niewystarczające. Tym niemniej niewielka liczba podzespołów BYD-a Atto 3 (oraz Tesli Model Y) były zaskoczeniem dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej.

Nota od redakcji Elektrowozu: wystawa jest dostępna publicznie, dotychczas odwiedziło ją 6 000 osób i 450 firm. Strasznie żałujemy, że podobnych nie ma w Polsce, bo nie ma chyba lepszego sposobu na pobudzenie młodych umysłów niż zaprezentowanie im, jak wygląda nowoczesna technologia od środka. Kurator ekspozycji pochwalił się, że wkrótce pojawi się tam chiński Li Auto L9 oraz południowokoreański Hyundai Ioniq 6…

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 9 głosów Średnia: 4.6]