Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych (ang. CPCA), Tesla dostarczyła lub wyeksportowała z Chin w styczniu 2022 roku w sumie 59 845 egzemplarzy samochodów. Łatwo przeliczymy, że oznacza to wydajność na poziomie niemal 720 000 aut rocznie przy zaledwie dwóch modelach aut.

Giga Shanghai główną fabryką Tesli

W dotychczasowych podsumowaniach maksymalną wydajność fabryki w Fremont określano na 500 000 egzemplarzy Tesli Model 3 i Y oraz 100 000 egzemplarzy Tesli Model S i X. Przy Giga Shanghai pojawiała się wzmianka najpierw o 450 000, później o „więcej niż 450 000” samochodów rocznie. Jeśli produkcja ze stycznia utrzyma się w pozostałych miesiącach, firma osiągnie wynik o 60 procent lepszy (720 000). A jeżeli dodatkowo w niektórych miesiącach placówka zechce iść na rekordy – najlepszy w historii grudzień 2021 to 70 847 wytworzonych aut – to może dojść do 750-760 tysięcy samochodów rocznie.

Obie fabryki powinny bez szczególnych trudności osiągnąć poziom około 1,2-1,3 miliona samochodów rocznie, o ile oczywiście Tesla poradzi sobie ze skalowaniem produkcji Modelu S i X. Żeby przebić ten rezultat, potrzebne będą dodatkowe zakłady, które właśnie się budują: Giga Texas i Giga Berlin. Trudno wszak ocenić, czy już w pierwszym roku osiągnąć one wystarczającą wydajność, żeby producent przebił poziom 2 000 000 samochodów.

Jak podaje CPCA, ponad dwie trzecie wytworzonych w Giga Shangai aut (67,7 procent), 40 499 egzemplarzy, trafiło na eksport, zapewne głównie do Europy. Dzięki nim Tesla regularnie zalicza kumulacje w ostatnich miesiącach kwartału, gdy na innych kontynentach już rozładowały się statki transportujące samochody, a lokalne fabryki wytwarzają pojazdy na potrzeby najbliższego rynku.

Zdjęcie otwierające: Tesle czekające na transport w porcie w Luchao (Chiny) (c) Wu Wa / YouTube

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: