Znamy oficjalne ceny Mercedesa EQE SUV w Polsce. Model będący konkurencją dla Audi Q8 e-tron, zaczyna się od niecałych 430 tysięcy złotych. Auto dysponuje obecnie tylko jedną baterią o pojemności ~97 (90,6) kWh, może mieć napęd na tył lub obie osie. W Polsce dostępne są cztery warianty samochodu: EQE 350+, EQE 350 4Matic, EQE 500 4Matic i AMG EQE 43 4Matic. Oto opis wersji i cennik Mercedesa EQE SUV (2023).
Konfigurator modelu znajduje się TUTAJ. Tutaj z kolei jest Forum Mercedes EQE SUV i fora dla różnych elektryków Mercedesa.
Aktualizacja 2022/12/22, godz. 14.02: zmodyfikowaliśmy opis dotyczący Audi Q8 e-tron. Wcześniejszy był niepoprawny ze względu na źle odczytane przez nas rozmiary EQE SUV-a.
Mercedes EQE SUV: cena, warianty wyposażenia, specyfikacja
Najtańszy wariant EQE 350+ kosztujący od 429 700 złotych to jedyny model w gamie, który posiada napęd na jedną (tylną) oś. Silnik samochodu ma 215 kW/292 KM mocy, producent obiecuje do 581 jednostek WLTP zasięgu. To mniej więcej 497 kilometrów realnie w trybie mieszanym i 349 kilometrów na autostradzie przy jeździe z szybkością 120 km/h. Przy ujemnych temperaturach ta ostatnia wartość powinna odpowiadać spokojnej jeździe po mieście lub drogach podmiejskich.
Oprócz tego do wyboru mamy też EQE 350 4Matic o identycznej mocy 215 kW/292 KM, ale z dwoma silnikami i 538 jednostek WLTP zasięgu (od 443 000 zł), EQE 500 4Matic z dwoma silnikami o mocy 300 kW/408 KM i 542 jedn. WLTP zasięgu (od 465 200 zł) i najmocniejsze AMG EQE 43 4Matic (350 kW/476 KM, od 535 200 zł).
W bazowej wersji oprócz czarnego możemy wybrać bez dopłaty lakier biały, niebieski (Soladite), srebrny (High-tech), szary (Selenit) i biały. Za felgi dopłacimy od kilkuset (19 cali), przez kilka tysięcy (20 cali) aż do około 10 tysięcy złotych (21 cali). Warto pamiętać, każdy dodatkowy cal średnicy to parę procent mniej zasięgu, więc opcje warto dobierać z rozwagą.
Lekki szok może pojawić się przy reflektorach. Jeśli zechcemy wybrać fantastyczne światła projekcyjne Digital Light Mercedesa zamiast statycznych LED-ów, zapłacimy nie 9 498 złotych, jak to wynika z informacji w konfiguratorze, lecz aż 54 456 złotych, ponieważ będziemy musieli dokupić pakiet Electric Art Premium. Mimo tego warto się nad nim zastanowić, ponieważ wraz z nim otrzymamy: kamery 360 stopni, ładowarkę pokładową 22 kW, system audio premium Burmester, asystenta znaków drogowych.
Raczej nie warto decydować się na podgrzewaną przednią szybę (+3 339 złotych), bo nawet przy mrozach możemy uruchomić podgrzewanie kabiny z aplikacji mobilnej i po 8-10 minutach mieć odśnieżony samochód. Za zmianę tapicerki zapłacimy +1 151 złotych, chyba że zamarzy nam się mięciutka skóra nappa, wtedy dopłata wyniesie około 13 000 złotych za obicie i 4 432 złote za klimatyzowane fotele przednie.
Przy tym poziomie wyposażenia ekran będzie ulokowany na tunelu środkowym a sam tunel ze schowkiem zostanie pokryty materiałem piano black. W Mercedesie EQE, którym jeździliśmy, o samym ekranie nie możemy powiedzieć złego słowa (wyrazisty, czytelny, z dobrze dopasowanymi kolorami i jasnościami), o tyle tunel środkowy potrafił odbijać słońce wprost ku naszym oczom w kilku różnych (!) miejscach jednocześnie. Za pozbycie się głębokiego połysku zapłacimy 863 złote.
Ciekawostką są Podgrzewane Fotele Plus Przednie. Z ilustracji wynika, że podgrzewane jest nie tylko siedzisko i oparcie fotela, ale też podłokietniki. Problem w tym, że taka przyjemność oznacza dodanie pakietu Energizing Plus kosztującego w sumie 17 989 złotych. I w zestawie nadal nie będziemy mieli podgrzewanych foteli z tyłu.
Efektywnie za samochód wyposażony w kilka najważniejszych funkcji zapłacimy co najmniej 85 000 złotych więcej niż wynosi cena początkowa. A jeśli dobierzemy jeszcze jakieś dodatki, może się okazać, że taniej i szybciej będzie po prostu kupić pakiet Electric Art Premium Plus (+104 306 zł), w którym zawarto zestaw ważnych technologii (reflektory, HUD, pakiet Energizing Plus) i dodatków (tylna oś skręcająca o 10 stopni, wyciszenie wnętrza).
W Polsce Mercedes EQE SUV stanowi bezpośrednią konkurencję do Audi Q8 e-tron, nieco większe od niego są Volvo EX90, BMW iX, Tesla Model X. I Volvo, i Tesla mają więcej miejsc w kabinie – odpowiednio 7 lub 6. Pod względem przyspieszenia Volvo lokuje się między wersją EQE 350 4Matic i EQE 500 4Matic, ma natomiast większy zasięg i system multimedialny działający pod kontrolą Android Automotive. Z Teslą Model X Long Range Mercedesa trudno porównywać, bo Tesla nie ma ceny, a Plaid to inna liga, gdy chodzi o osiągi, nie może się z nią równać nawet AMG. Najbliżej EQE SUV jest Audi Q8 e-tron, przy czym jest to jedyny w zestawieniu pojazd zbudowany w ramach konwersji spalinowej platformy.