W październiku Mazda rozpoczęła w Chinach przedsprzedaż modelu Mazda EZ-6, elektrycznej Mazdy 6, która do Europy zawita jako Mazda 6e. Samochód kosztował od 159 800 do około 200 000 juanów. Producent wytrzymał raptem cztery miesiące, jeszcze nawet nie zdążył sprowadzić modelu na Stary Kontynent, a już obniżył mu lokalne ceny: Mazda EZ-6 kosztuje obecnie od 139 800 juanów, ale z wszystkimi rabatami i dopłatami można ją kupić od 99 800 juanów. To połowa wcześniejszej górnej granicy cennika i promocje wcale się tutaj nie kończą.
Niskie ceny Mazdy 6e, czyli kto da mniej
Osoby, które obserwują chiński rynek, bez ogródek określają strategię producentów z Państwa Środka mianem jatki, krwawej łaźni. Cięcie cen jest głównym elementem kuszenia klienta. Wygra ten, kto da mniej i później się wykrwawi. Chiński oddział Mazdy wytrzymał z zupełnie nowym modelem nieco ponad cztery miesiące: oficjalne ceny Mazdy 6e ogłoszono w ostatnich dniach października, aktualna kampania reklamowa ruszyła na początku marca. Zbliża się koniec kwartału, trzeba „zrobić” wynik?
W tej chwili Mazda EZ-6 vel 6e kosztuje od 139 800 juanów, równowartości 74 300 złotych. Gdyby przenieść tę kwotę z typowymi narzutami do Europy, samochód zaczynałby się od 133 700 złotych. Nawet po uwzględnieniu ceł nie powinno być to więcej niż 150 000 złotych. Ale producent nie chce straszyć chińskiego nabywcy nadmiernymi kosztami. „Król pokonywania zakrętów” dostępny jest od 99 800 juanów po uwzględnieniu 40 000 juanów dofinansowania rządowego i zniżki dla firm. Wyposażenie o wartości 10 000 juanów dorzucane jest za 5 000 juanów, ponadto auto można kupić w promocyjnym finansowaniu 0 procent nawet na 6 lat.
Mazda 6e to przedłużony model segmentu D (4,92 m długości) produkowany w Chinach. Auto oferowane będzie z bateriami o pojemności 68,8 (prawdopodobnie LFP) lub 80 kWh (NCM). Producent obiecuje 479 lub 552 jednostki WLTP zasięgu – domyślamy się, że promocyjne stawki w Chinach dotyczą wariantu z mniejszym akumulatorem. Specyfikacja elektryka jest nieco zaskakująca: mniejszy pakiet może ładować się z mocą do 190 kW i współpracuje z silnikiem o identycznej mocy, 190 kW/258 KM. Większa bateria to maksymalnie 95 kW na ładowarce i słabszy silnik 180 kW/245 KM – przebieg krzywych ładowania nie jest znany. Polskie ceny Mazdy 6e powinny być znane najpóźniej w połowie bieżącego roku.