Amerykański oddział Lexusa podał ceny Lexusa RZ 450e, elektryka zbudowanego w oparciu o platformę Toyoty bZ4X. Samochód jest o ponad 40 procent droższy niż Toyota bZ4X, co w Polsce proporcjonalnie odpowiadałoby kwocie niemal 351 000 złotych. Specyfikacja RZ 450e nie napawa optymizmem, otrzymujemy ten sam zespół napędowy, co bZ4X, nie dostaniemy natomiast największej innowacji w aucie, mechanizmu steer-by-wire, który ma być oferowany w pierwszej połowie 2024 roku.

Lexus RZ 450e droższy niż bZ4X, droższy nawet niż Tesla Model Y Long Range

Jeśli oferowany w Ameryce model będzie miał podobną konfigurację, jak europejska bZ4X, to w baterii o całkowitej pojemności 71,4 kWh do dyspozycji kierowcy będzie zaledwie około 60-62 kWh. W pewnym sensie wskazuje na to zasięg Lexusa RZ 450e, przy procedurze amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) jest to zaledwie 196 mil / 315 kilometrów na 20-calowych felgach. W Europie producent obiecuje „ponad 400 jednostek WLTP”, co w sumie nieźle pasuje do pomiarów z USA.

Tak duży bufor może i przekłada się na gorszy zasięg, ale ma swoje dobre strony. Otóż firma deklaruje, że po 10 latach eksploatacji – w tym okresie właściciel będzie zobowiązany do serwisowania auta w ASO – samochód utrzyma 90 procent „swojej pojemności” akumulatora. Biorąc jednak pod uwagę, że nie istnieje żaden oficjalny, obowiązujący protokół pomiaru „swojej pojemności”, należy do tych wartości podchodzić z dystansem. Przykład BMW udowadnia, że producent może zmierzyć w zasadzie cokolwiek i uznać to za „swoją pojemność”. Aktualnie jedyną firmą, która oficjalnie i wprost na licznikach podaje stopień degradacji baterii, jest Nissan (Leaf, Ariya).

Cena Lexusa RZ 450e (59 650 dolarów) sprawia, że auto jest jest w Stanach Zjednoczonych droższe niż Tesla Model Y Long Range, która startuje od 54 990 dolarów i ma 318 mil / 512 kilometrów zasięgu na 20-calowych felgach Induction. Pewnym niepokojem może napawać również fakt, że wolant i mechanizm steer-by-wire, który kusił najpierw w Toyocie bZ4X, by ostatecznie wylądować w RZ 450e, też będzie dostępny za około rok, w pierwszej połowie 2024 roku.

Nota od redakcji Elektrowozu: ceny przeliczyliśmy proporcjonalnie. Spodziewamy się, że w Polsce bazowa kwota będzie nieco niższa niż wyliczone 351 000 złotych, choć początkowo mogą być oferowane warianty First Edition (lub zbliżone), które będą droższe.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]