Ford podał ceny Forda Explorera EV, kompaktowego (C-SUV) crossovera zbudowanego na platformie MEB Volkswagena. Samochód dostępny jest w wersji z napędem na tył i obie osie, w obu przypadkach tylne koła napędza silnik APP550. Tańszy wariant RWD z baterią 82 (77) kWh kosztuje od 217 270 złotych, droższy model o mocy 250 kW/340 KM z większą baterią 84 (79) kWh kosztuje od 242 270 złotych. Jest taniej niż w Volkswagenie, ale drożej niż przy Audi Q4 e-tron podczas wyprzedaży rocznika.
Ford Explorer EV: cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy
Cenę już podaliśmy, w obu przypadkach dotyczy ona podstawowego wariantu Explorer na 19-calowych felgach. Jest też edycja z małym akumulatorem o pojemności ~56 (52) kWh, która kosztuje od 179 520 złotych, ale spodziewajmy się, że jej zasięg będzie ograniczony do około 340-350 jednostek WLTP, 295 kilometrów realnie w trybie mieszanym.
W konfiguratorze modelu nieco zaskakuje długość samochodu, Ford deklarował okolice 4,45 metra i 450 litrów pojemności bagażnika, tymczasem konfigurator mówi o 4,568 metra i 536 litrach bagażnika. Obie wartości pasują do Volkswagena ID.4 czy ID.5, ale Ford miał być nieco bardziej kompaktowy. Tymczasem zamiast konkurenta Kii Niro EV otrzymaliśmy auto walczące z VW ID.4 czy Audi Q4 e-tron:
Czym różnią się wersje Explorer i Premium (wyższa)? W wariancie Explorer mamy, jak wspomnieliśmy, 19-calowe felgi, a oprócz tego m.in. kamerę cofania, adaptacyjny tempomat, czujniki parkowania przód-tył, fotel kierowcy z masażem, LED-owe reflektory i do 602 jednostek WLTP zasięgu, około 515 kilometrów realnie w trybie mieszanym, około 360 kilometrów przy jeździe autostradowej z GPS-ową szybkością 120 km/h [obliczenia redakcji Elektrowozu].
W wariancie Premium mamy w standardzie 20-calowe felgi oraz m.in. reflektory adaptacyjne, tapicerkę ze sztucznej skóry, nastrojowe oświetlenie wnętrza, system audio Bang & Olufsen. W obu edycjach standardem jest system multimedialny SYNC Move, 14,6-calowy ekran centralny z ukrytym pod nim schowkiem i ładowanie od 10 do 80 procent w 28 minut, jednak większe felgi kosztują zasięg, zostają nam 572 jednostki, około 489 kilometrów realnie w trybie mieszanym (-5 proc.).
Jeśli potrzebujemy większej baterii, dostaniemy ją tylko w wariancie z napędem na obie osie i 250 kW/340 KM mocy, co ponownie obniży nam nieco zasięg, ale pozwoli na przyspieszenie 0-100 km/h w 5,3 sekundy. Cena Forda Explorera EV w takiej wersji zaczyna się od 242 270 zł. Za inne lakiery dopłacimy od 1 500 złotych (biały), do 4 500 złotych (czerwony, niebieski). Podstawą są fotele sportowe, w niektórych edycjach można je wymienić za dopłatą na fotele ergonomiczne AGR.
Za 21-calowe felgi musimy wyłożyć dodatkowo 5 400 złotych, opony wielosezonowe to drobne (+800 zł), kamera 360 stopni pojawia się w pakiecie Driver Assistance (+8 350 zł), pompa ciepła to dodatkowe 6 300 złotych. Producent deklaruje, że zamówiony teraz samochód będzie do odbioru za 24 tygodnie, czyli we wrześniu. Konfigurator TUTAJ.