Wygląda na to, że strategie chińskich producentów dla Chin i Europy znacząco się od siebie różnią i pod względem celów, i dynamiki zmian. BYD wprowadził na chiński rynek zaktualizowane systemy jazdy półautonomicznej („Smart Driving Edition”), które trafił do kilkudziesięciu modeli aut, i kilka tygodni później obniżył ceny samochodów, które tychże systemów nie posiadają. W Europie nie słychać, żeby chęć korygowania cenników była tak duża.
Chińscy producenci i strategie działania
Zdajemy sobie sprawę, że rabaty na hybrydy plug-in w Chinach są dla polskiego Czytelnika średnio interesujące. Mimo tego zmiany nas zaintrygowały, ponieważ pokazują, jak odmiennie traktuje się klienta w Europie i na rodzimym rynku. Otóż bazowa wersja BYD-a Seal 06 DM-i bez nowego systemu jazdy półautonomicznej kosztuje teraz od 89 800 juanów, równowartości 48 000 złotych, podczas gdy niedawno było to 53 300 złotych (-10 proc.; źródło). Mówimy o sedanie segmentu D z baterią o pojemności 10 kWh.
Auta oferowane są taniej (właściwie: wyprzedawane) i zostały usunięte z witryny WWW tak jak wszystkie inne warianty nieposiadające nowego autopilota. Firma ma ambitne cele, chce w tym roku dostarczyć 5,5 miliona samochodów (obecnie: 4,27 miliona). W przyszłości zapowiada sprzedaż na poziomie Toyoty, największego koncernu motoryzacyjnego świata, oraz obiecuje lepsze przychody za sprawą większej kontroli nad kosztami. Jednak na światowy eksport w tym roku ma przypaść tylko 800 tysięcy aut (14,5 proc.).
Na rynku chińskim BYD reaguje więc szybko, odświeża modele, rabatuje, regularnie wprowadza nowe samochody (np. BYD e7). W Ameryce Północnej marki nie ma za sprawą wysokich ceł, w Europie też regularnie widzimy nowe modele, gorzej jest natomiast ze stymulowaniem sprzedaży rabatami. Mimo że firma podkreśla, że kolejne kraje są dla niej strategicznie istotne, praktycznie nie walczy o klienta. Ceny są zbliżone do konkurencji, raczej wysokie, brakuje wariantów najtańszych i najmniejszych, jakby BYD nie miał świadomości, że najchętniej wybierane na europejskim rynku modele należą do segmentów B i C.