W październiku chiński BYD sprzedał tylko w Państwie Środka dokładnie 500 526 samochodów wszystkich swoich marek (głównie BYD, ale też Denza czy YangWang). Gdyby producent utrzymał tę wydajność w następnych miesiącach, trafiłby w okolice piątego-szóstego miejsca światowych producentów aut z wszystkimi rodzajami napędów. Może nawet wyżej, bo tradycyjne marki są ostatnio raczej słabe. Byłby też absolutnym globalnym liderem w sprzedaży pojazdów ładowanych z gniazdka i prawdopodobnie wyprzedziłby Toyotę (!) w rankingu sprzedaży wszystkich typów hybryd (HEV+PHEV, bez pseudohybryd, mHEV).

BYD zakorzenił się mocno w Chinach, ale w liczbach już jest światowym potentatem

Wynik wynoszący 0,5 miliona sprzedanych aut przemnożony przez 12 miesięcy daje wydajność na poziomie 6 milionów samochodów rocznie. Dla porównania: koncern General Motors był w 2023 roku piąty i sprzedał 6,2 miliona aut. Pierwsza marka z Chin, SAIC Motor, znalazła się na szóstej pozycji z wynikiem wynoszącym 5 milionów dostarczonych pojazdów. Pierwsza czwórka to 1/ Toyota, 2/ Grupa Volkswagena, 3/ Hyundai Motor Group, 4/ Stellantis (źródło). W zeszłorocznym rankingu BYD Auto był na 11. pozycji z 3 milionami sprzedanych samochodów.

W chińskim rankingu najchętniej kupowanych pojazdów kategorii NEV (auta czysto elektryczne, BEV, plus hybrydy plug-in, PHEV, w tym EREV) w pierwszej dziesiątce jest tylko jeden całkowicie zewnętrzny i niezależny od lokalnych marek producent: Tesla. Na drugim miejscu pojawiło się też konsorcjum SAIC-General Motors, które prze do góry za sprawą tanich Wulingów, które tylko częściowo są samochodami (część z nich byłaby w Europie klasyfikowana jako czterokołowce). Na 15. pozycji pojawiło się konsorcjum SAIC-Volkswagen:

Rankingi miesięczne, nawet z największego rynku na świecie, dają tylko część obrazu. Tym niemniej po raz kolejny potwierdza się informacja, że Chińczycy, owszem, wybierają tradycyjne marki w segmencie aut spalinowych, ale tam, gdzie chodzi o nowoczesne zespoły napędowe (BEV+PHEV), kompletnie nie wierzą „starym” producentom. Największego koncernu na świecie w ogóle nie ma w zestawieniu, drugi największy jest tylko z nieco ponad 14 tysiącami sprzedanych aut. Lepszy wynik osiągnęły takie startupy, jak Xiaomi, Nio, Xpeng, nie mówiąc o Li Auto czy HIMA (Huawei).

Aito M9, luksusowy SUV sprzedawany przez jedną z marek należących do Huawei

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: