W październiku chiński BYD sprzedał tylko w Państwie Środka dokładnie 500 526 samochodów wszystkich swoich marek (głównie BYD, ale też Denza czy YangWang). Gdyby producent utrzymał tę wydajność w następnych miesiącach, trafiłby w okolice piątego-szóstego miejsca światowych producentów aut z wszystkimi rodzajami napędów. Może nawet wyżej, bo tradycyjne marki są ostatnio raczej słabe. Byłby też absolutnym globalnym liderem w sprzedaży pojazdów ładowanych z gniazdka i prawdopodobnie wyprzedziłby Toyotę (!) w rankingu sprzedaży wszystkich typów hybryd (HEV+PHEV, bez pseudohybryd, mHEV).
BYD zakorzenił się mocno w Chinach, ale w liczbach już jest światowym potentatem
Wynik wynoszący 0,5 miliona sprzedanych aut przemnożony przez 12 miesięcy daje wydajność na poziomie 6 milionów samochodów rocznie. Dla porównania: koncern General Motors był w 2023 roku piąty i sprzedał 6,2 miliona aut. Pierwsza marka z Chin, SAIC Motor, znalazła się na szóstej pozycji z wynikiem wynoszącym 5 milionów dostarczonych pojazdów. Pierwsza czwórka to 1/ Toyota, 2/ Grupa Volkswagena, 3/ Hyundai Motor Group, 4/ Stellantis (źródło). W zeszłorocznym rankingu BYD Auto był na 11. pozycji z 3 milionami sprzedanych samochodów.
W chińskim rankingu najchętniej kupowanych pojazdów kategorii NEV (auta czysto elektryczne, BEV, plus hybrydy plug-in, PHEV, w tym EREV) w pierwszej dziesiątce jest tylko jeden całkowicie zewnętrzny i niezależny od lokalnych marek producent: Tesla. Na drugim miejscu pojawiło się też konsorcjum SAIC-General Motors, które prze do góry za sprawą tanich Wulingów, które tylko częściowo są samochodami (część z nich byłaby w Europie klasyfikowana jako czterokołowce). Na 15. pozycji pojawiło się konsorcjum SAIC-Volkswagen:
October 2024 #ChinaNEVSales update:
BYD does the unthinkable of 500K in a single month and dwarfs the rest.
Fresh records for majority in this list.
Li Auto keeping Huawei at bay in EREVs with no new models.
Xiaomi joins 20K club in 7th full month of sales.
MONA M03 and… pic.twitter.com/OVOicxFyO6
— Lei 𝕏ing邢磊 (@leixing77) November 1, 2024
Rankingi miesięczne, nawet z największego rynku na świecie, dają tylko część obrazu. Tym niemniej po raz kolejny potwierdza się informacja, że Chińczycy, owszem, wybierają tradycyjne marki w segmencie aut spalinowych, ale tam, gdzie chodzi o nowoczesne zespoły napędowe (BEV+PHEV), kompletnie nie wierzą „starym” producentom. Największego koncernu na świecie w ogóle nie ma w zestawieniu, drugi największy jest tylko z nieco ponad 14 tysiącami sprzedanych aut. Lepszy wynik osiągnęły takie startupy, jak Xiaomi, Nio, Xpeng, nie mówiąc o Li Auto czy HIMA (Huawei).