BYD oficjalnie ogłosił, że do Europy zostaną wprowadzone BYD Seal oraz BYD Dolphin. BYD Dolphin wyglądał niezwykle obiecująco, gdy trafiał na rynek chiński, bo zaczynał tam od 110 000 yuanów, równowartości 66 000 złotych. Niestety, w Europie będzie drożej, dostaniemy natomiast większe baterie i mocniejsze silniki, których w Chinach nie ma. BYD obiecuje, że ceny Dolphina będą zaczynać się od 30 000 euro, równowartości około 140 000 złotych. Górną granicę przedziału wyznaczono na 38 000 euro, około 180 000 złotych.

BYD Dolphin: cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy

Powyższe kwoty są przybliżone. Gdybyśmy uwzględnili, że podano nam wartości dla Belgii (komunikaty prasowe pojawiły się na portalu press.bydauto.be), należałoby doliczyć różnice w stawkach VAT-u, co wyciągnęłoby przedział 30 000-38 000 euro do okolic 142 000-183 000 złotych. Aktualna pojemność baterii BYD-a Dolphin to 45 kWh, w materiałach prasowych dla Europy pojawiła się z kolei zupełnie nowa wartość: 60 kWh.

W Chinach silnik ma 70 kW/95 KM, w Europie mówi się o 150 kW/204 KM – zamieszanie jest zatem tym większe. Jak gdyby tego było mało, w internecie pojawiają się sprzeczne doniesienia dotyczące długości samochodu. Według pierwotnych informacji BYD Dolphin ma do 4,15 metra długości, co pozycjonuje go w górnej części segmentu B. Producent nazywa go jednak hatchbackiem segmentu C i informuje o długości wynoszącej aż 4,29 metra (źródło).

To powoduje, że BYD Dolphin z Chin i z Europy łączy tylko nazwa i wygląd. Samochód będzie konkurował z VW ID.3 i Renault Megane Elektrycznym, więc cena BYD-a Dolphin wydaje się całkiem uzasadniona. Kwota startująca od 142 000 złotych dla baterii 60 kWh prezentuje się wręcz doskonale, ale musimy zastrzec, że BYD ma długą historię delikatnego „podkręcania” swoich osiągnięć.

Zasięg BYD-a Dolphin to 427 jednostek WLTP, czyli faktycznie może chodzić o wersję z większą baterią. 427 jednostek WLTP to 365 kilometrów realnie w trybie mieszanym, około 256 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera. Auto powstało na e-Platformie 3.0 i wykorzystuje baterię z ogniwami pełniącymi rolę szkieletu pakietu (cell-to-pack, CTP). Stosuje instalację klasy 800 V, ale od 30 do 80 procent ładuje się 29 minut.

Dostawy mają ruszyć w czerwcu/lipcu 2023.

BYD Seal: ceny nie podano, są natomiast dane techniczne

BYD Seal to bezpośredni konkurent Tesli Model 3, samochód segmentu D. Powstał na tej samej platformie, co Dolphin, ale ma już baterię strukturalną, z ogniwami pełniącymi rolę szkieletu wzmacniającego nadwozie (cell-to-body, CTB). Akumulator ma pojemność 82 kWh, deklarowany przez producenta zasięg wynosi 570 jednostek WLTP dla wariantu z napędem na tył i 520 jednostki dla wersji AWD. Wersja z napędem na tył ma 230/313 KM mocy, wariant z napędem na obie osie to już 390 kW/531 KM, z rozkładem 160+230 kW (źródło).

570 jednostek WLTP to 487 kilometrów w trybie mieszanym i 342 kilometry przy jeździe autostradowej, z kolei przy 520 jednostkach realne zasięgi wynoszą odpowiednio 444 i 312 kilometrów. Maksymalna moc ładowania to 150 kW, producent nie wykorzystuje zatem szczególnie zalet wynikających z zastosowania instalacji klasy 800 V. Czas ładowania od 30 do 80 procent to 26 minut.

BYD Seal ma się pojawić w ofercie od sierpnia/września 2023 roku.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: