BYD poinformował, że BYD Dolphin uzyskał homologację do poruszania się po chińskich drogach i może być już oficjalnie sprzedawany. Auto powstało na nowej platformie E-platform 3.0 (właściwie: e-platform), która łączy niskie koszty produkcji z sensowną wydajnością. BYD Dolphin ma konkurować cenowo z autami spalinowymi.
BYD Dolphin, dawniej EA1 – może to na niego czekaliśmy te wszystkie lata?
Tesla dokonała rewolucji, gdy chodzi o zmianę nastawienia do bateryjnych zespołów napędowych jako nadających się do zastosowania w normalnych samochodach. Ale świat ciągle jeszcze czeka na drugi przełom, na firmę, która udowodni, że auta elektryczne mogą kosztować tyle samo, co modele spalinowe. Niewykluczone, że tym drugi rewolucjonistą będzie chiński BYD.
Nowa architektura E-platform 3.0 BYD opiera się na baterii strukturalnej zbudowanej z ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych i montowanej w standardzie pompie ciepła. Mamy więc tanie ogniwa Li-ion, stosunkowo tanią, bo bezmodułową baterię, mamy wydajny system chłodząco-grzejny, mamy wreszcie instalację 800 V, która pozwala na ładowanie z wysokimi mocami, a więc krótkie postoje na stacji ładowania.
W dodatku BYD nie silił się na stworzenie modelu sportowego, auto zostało ulokowane w segmencie B (4,07 metra długości)) i wyposażone w silnik o mocy maksymalnej 70 kW (95 KM). Rozstaw osi wynosi 2,7 metra, tymczasem w BMW i3 mamy 2,57 metra, w Renault Zoe – 2,59 metra.
BYD Dolphin uzyskał już chińską homologację Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informatycznych (MIIT), może być oferowany w Chinach. Producent nie mówi na razie o ekspansji w innych regionach, szlaki przecierane są za pomocą znacznie droższych modeli (BYD Tang, BYD Han), niewykluczone jednak, że w przyszłości auto zawita również do Europy.
Pojemności baterii samochodu nie ujawniono, nie jest też znana jego cena. Wiadomo jedynie, że BYD chce, by Dolphin z dopłatami kosztował tyle, co model spalinowy, okolice 100 000 yuanów. W przeliczeniu na złotówki – bez uwzględniania cła, transportu i doliczania dopłat – byłaby to równowartość 59 tysięcy złotych. Dla porównania: Renault Clio startuje dziś od 52 400 złotych.